اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

صنعت گیاهکشت و پرورشمیوه و صیفی جات

راهنمای مراقبتی از انجیر ربابی: اطلاعات و نکات رشد

انجیر ربابی یا همان ficus lyrata یکی از گیاهان محبوب امروزی است. شما به احتمال زیاد این گیاه باشکوه را دیده‌اید که صفحات مجلات و طبقات خانه‌های لوکس را روشن می‌کنند. این گیاه نمادین، ویولن مانند و ظریف، این نام منحصر به فرد را به دست آورده‌است. این گیاه به خاطر سایه زیبایش معروف است. با این حال، به دلایل نسبتا متفاوتی شهرت زیادی در حیات وحش دارد:

انجیر ربابی از جنگل‌های انبوه آفریقای غربی می‌آیند و می‌توانند حداقل 12 متر ارتفاع داشته باشند. آن‌ها گیاهان هوازی طبیعی در حیات وحش هستند. این به این معنی است که آن‌ها زندگی خود را با تعبیه دانه‌های خود بر روی یک درخت دیگر آغاز می‌کنند و سپس رو به پایین رشد می‌کنند. هنگام رشد، ممکن است گیاه میزبان را خفه کرده و برای نور رقابت کند. خوشبختانه، نسخه‌های اهلی، در خانه‌ها خوب هستند و با خوشحالی فضای خود را با شما به اشتراک خواهند گذاشت.

انجیر ربابی به خانواده moraceae تعلق دارد درست مانند Ficus Elastica که به عنوان گیاه فیکوس هم شناخته می‌شود. درختان انجیر ربابی در مناطق پرطاقت با کد ۹ تا ۱۱ به خوبی رشد می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از نقشه منطقه USDA برای یادگیری بیشتر در مورد مناطق مختلف کد کشاورزی بررسی کنید.

مرور کلی انجیر ربابی

انجیر ربابی می‌تواند هر سال حدود 60 سانتی متر رشد کند اگر به دقت نگه داری شود. این گیاهان خانگی مشهور می‌توانند تا 1.8 متر یا بیشتر در خانه شما رشد کنند. برگ‌های سبز و درخشان آن‌ها همراه با شکل منحصر به فرد آن‌ها این گیاه را به انتخاب مناسب برای مناطق سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

بیشتر درختان انجیر ربابی به خاطر قد بلند خود به عنوان گیاهان زمینی عمل می‌کنند. انجیرهای ربای کوچک‌تر می‌توانند به طور موقت، در زمانی که کوچک هستند، در قفسه‌ها زندگی کنند.  ficus lyrata compacta و ficus lyrata suncoast  گونه‌های کوچک‌تر و بوته ای تر از انجیر ربابی سنتی هستند اما ficus lyrata اصلی محبوب ترین گونه است.

مرور کلی انجیر ربابی

توصیه‌های مراقبتی انجیر ربابی

انجیر ربابی به خاطر داشتن دستورالعمل‌های مراقبت سختگیرانه مشهور هستند. با وجود این، مراقبت از درخت خود به آن سختی که فکر می کنید، نیست! نگاهی به نکات مراقبتی انجیر ربابی ما بیندازید تا بتوانید به نگه دارنده مد روزترین گیاه محله تان تبدیل شوید.

نور مورد نیاز انجیر ربابی

نور

انجیر ربابی مقدار زیادی نور روشن و فیلتر دار را ترجیح می‌دهند. انجیر ربابی خود را در نزدیکی یک پنجره در شرق و رو به شرق نگه دارید تا بتوانید در طول روز به مقدار زیادی نور خورشید جذب کند.

برای مراقبت مطلوب انجیر ربابی، هر چند ماه یک‌بار گیاه خود را بچرخانید تا به نور برسد. برگ‌های انجیر ربابی خود را هفته‌ای یک‌بار تمیز کنید تا آن‌ها را از گرد و غبار پاکیزه کنید و به گیاه کمک کنید تا نور خورشید را به طور موثر جذب کند. این مورد به خصوص برای این گیاه مهم است چون برگ‌های بزرگ آن مستعد گرد و غبار هستند.

آب مورد نیاز انجیر ربابی

آب

قبل از این که آبیاری خود را شروع کنید، منتظر بمانید تا چند سانتی متر بالای خاک گیاه خشک شود. آب ولرم و یا دمای اتاق بهتر عمل می‌کند چون آب سرد می‌تواند به گیاهان شوک وارد کنند. انجیر ربابی آب دوست دارد، اما دوست ندارد در آب غرق شود. برای جلوگیری از این امر، اجازه دهید آب به طور کامل از کف خارج شود و اطمینان حاصل شود که سینی و یا جایگاه گلدان خشک است. آبیاری انجیر ربابی در ابتدا می‌تواند کمی سخت باشد، اما اگر شما خود را با علائم هشدار دهنده آشنا کنید، می‌توانید از مشکلات آبیاری جلوگیری کنید.

برگ‌های کم آب انجیر ربابی در امتداد لبه‌ها و بالای آن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. یک برگ انجیر ربابی مستغرق هم خال‌های قهوه‌ای تیره دارد و لبه‌های آن همراه با بویی ناخوشایند در نزدیکی خاک خود باقی می‌ماند. شما می‌توانید این اتفاقات بد را با آبیاری کم‌تر و یا تعویض گلدان گیاه در خاک تازه اصلاح کنید. یا، اگر کم آب باشد، بیشتر آبیاری شود. شما باید سریعا هرگونه اشتباهات آبیاری را اصلاح کنید چون مشکلات بدون کنترل می‌تواند منجر به سوراخ شدگی برگ ها شود.

انجیر ربابی برای حفظ برگ‌های بزرگ خود نیازمند خاک غنی از مواد مغذی هستند. مواد مغذی را در خاک خود به همراه مقداری غذای گیاهی خانگی در یک زمان در نظر بگیرید تا برگ‌ها شاداب و پر جنب و جوش باشند.

دما

دما

این گیاهان آب و هوای گرم و مرطوب را مشابه آب و هوای جنگل‌های بارانی بومی خود ترجیح می‌دهند. انجیر ربابی خود را در اتاق‌هایی که حدود 18تا 23 درجه سانتی گراد است قرار دهید. آن‌ها را در اتاق زیر 10 درجه سانتی گراد نگه ندارید وگرنه خال‌های قهوه‌ای ظاهر خواهند شد. برای افزایش رطوبت، می‌توانید گیاهان دیگری را نزدیک آنها نگه دارید و یا گیاه را بالای یک سینی شنی قرار دهید.

انجیر ربابی همچنین نسبت به مکش حساس هستند. پنجره‌های اطراف را محکم ببندید و آن‌ها را به طور ایمن از واحدهای تهویه هوا و دیگر منابع مکش دور نگه دارید. در معرض قرار گرفتن بیش از حد ممکن است برگ‌ها را خشک کند و باعث شود برگ‌ها بریزند. همچنین باید از تکان دادن آن‌ها خودداری کنید مگر اینکه واقعا لازم باشد، چون هر گونه تغییر ناگهانی نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌ها شود.

سمیت

اگر قورت داده شود می‌توانند موجب سوزش معده در حیوانات خانگی شما شوند. درختان خود را از دسترس دور نگه دارید و آن‌ها را در یک قفسه قرار دهید و یا در جایی که حیوانات خانگی تان نمی‌توانند بالا بروند تا به گیاه برسند. نگاهی به راهنمای ما برای گیاهان سمی بیاندازید تا چیزهای بیشتری یاد بگیرید.

آفات

انجیر ربابی به حشرات، شته‌ها، کنه‌ها و پوسته مستعد هستند. برگ‌های آنها را برای هر گونه رشد و یا سوراخ‌های عجیب بررسی کنید و زیر برگ را برای هر نوع آفت‌های کوچک چک کنید. اگر هر کدام از این موجودات ناخواسته را تشخیص دهید، آن‌ها را با یک پارچه گرم و خیس و یا با استفاده از حشره کش های ملایم پاک کنید.

مشکلات انجیر ربابی

مراقبت از درخت انجیر ربابی می‌تواند نیازمند مهارت باشد زیرا برخی مشکلات به سرعت در صورتی که بدون کنترل باقی بماند پیشرفت می‌کند.

ظاهر خال‌ها یا لبه های قهوه‌ای یکی از رایج‌ترین موارد است که انجیر ربابی شما می‌تواند با آن مواجه شود. همانطور که قبلا گفتیم، این رنگ پریدگی ها می‌تواند چند چیز را نشان دهد. لبه‌های قهوه‌ای می‌تواند به این معنی باشد که درخت تان غرق شدهاست، در حالی که خال‌های قهوه‌ای می‌تواند به این معنی باشد که آن کمبود آب وجود دارد. اگر متوجه شوید که خاک آن بیش از حد خشک یا بیش از حد مرطوب است، برنامه آبیاری خود را تنظیم کنید.

خال‌های قهوه‌ای همچنین می‌توانند نشان دهند که گیاه شما بیش از حد آفتاب دارد و یا خیلی سرد است. در این حالت، شما باید دمای خانه خود را چک کنید و در صورت نیاز آن را به دمای اتاق معمولی خود تنظیم کنید. اگر دما خوب است، تعدادی پرده‌ را به منبع نور انجیر ربابی خود اضافه کنید تا از گیاه خود در برابر اشعه‌های مستقیم محافظت کنید. نگاهی به راهنمای احیای گیاهان ما بیاندازید تا تمام کارهایی که می‌توانید برای مقابله با این مسائل مختلف انجام دهید را ببینید.

بسیار مراقب انجیر ربابی خود باشید تا مطمئن شوید که آن خوشحال و سالم است. به هر موضوعی رسیدگی کنید تا از مشکلات غیر ضروری در آینده پیش‌گیری کنید.

چگونگی تعویض گلدان و تکثیر انجیر ربابی

تعویض گلدان

درخت انجیر ربابی شما آماده تعویض گلدان به هنگام شروع ریشه‌ زنی از کف ظرف خود است. شما می‌توانید آن را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید و یا توپ ریشه ای را تیمار کنید. اگر می‌خواهید گلدان درخت تان را تعویض کنید، نگاهی به دفترچه راهنمای تعویض گلدان گیاه ما بیاندازید تا نکات دقیق تری به دست آورید.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید گیاهان خود را در همین اندازه نگاه دارید، تیمار توپ ریشه ای یک جایگزین خوب است. دقت کنید که بیش از ۲۰ درصد از ریشه‌های آن را اصلاح نکنید تا به سیستم ریشه‌ای آن آسیب نرسانید.

ساخت گلدان پایه دار در منزل با ۳ ترفند خلاقانه + آموزش قدم به قدم

تکثیر

اول، یک شاخه سالم با چند برگ سالم پیدا کنید. درست بالاتر از جایی که برگ دل‌خواه شما با درخت مرتبط است (گره) را ببرید. سپس، شاخه خود را در آب تصفیه‌شده قرار دهید و آن را در یک نقطه آفتابی نگه دارید. این آب را هر وقت کثیف و یا گل آلود به نظر می رسد، تعویض کنید. پس از یک ماه، برش های شما باید ریشه‌های جدید را توسعه دهد. زمانی که ریشه‌ها چند سانتی متر هستند برش خود را بکارید.

نحوه هرس کردن انجیر ربابی

هرس کردن

کاهش تعداد کمی از برگ‌ها هر بار در مدتی باعث تشویق رشد انجیر ربابی شما می‌شود. با هرس کردن هر برگ آسیب‌دیده شروع کنید تا گیاه شما بتواند بر تامین مواد مغذی برای برگ‌های سالم خود تمرکز کند. شما هم چنین باید هر شاخه‌ای از شاخه‌های متقاطع را ببرید چون درخت‌های انجیر ربابی برای رشد سالم به تنفس نیاز دارند. اگر دوست دارید، می‌توانید درخت را هرس کنید تا شکل یا ارتفاع خاصی داشته باشد.

اگر درخت تان را درست هرس کنید، حداقل 2.5 سانتی متر از قسمت های دور تنه بردارید تا هیچ آسیبی به تنه اصلی وارد نکنید. اگر انجیر ربابی شما سالم است، دو شاخه از قلمه زدن جوانه می‌زند. آن را تبدیل به یک عادت کنید تا درخت تان، زمانی که متوجه هر نوع رشد بیش از اندازه شدید، برای آنکه گیاه را تازه و قوی نگه دارید، هرس کنید.

مراقبت از انجیر ربابی ساده‌ترین چیز در دنیا نیست، اما مسلما باید مانند یک والد برای این گیاه شیک باشید. یک انجیر ربابی زیبا نه تنها باعث می‌شود که شما احساس موفقیت کنید، بلکه دکوراسیون منزل تان را ارتقاء می دهد تا هر مهمان را تحت‌تاثیر قرار دهد. این گیاه خانگی زیبا ارزش رسیدگی های بیشتر را نیز دارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا