اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

اخبار گل آراییاخبار مهمپرورش و نگهداری گل های شاخه بریدهصنعت گل

جلوه‌گری الهه ناز با هزاران راز

بوی گل : بجنورد-ایرنا- گلستان‌ها و کوچه‌باغ‌های خراسان شمالی در نیمه اردیبهشت ماه با الهه ناز و هزاران راز از راه می رسد و شمیم گل محمدی در جای جای این خطه با آیین گل‌چینی و جشنواره های مختلف به مشام می رسد.

به گزارش ایرنا، موسم جلوه زیبایی های خداوند به نیمه رسیده است و نسیم بهاری با لطافت به نوازش جان آمده و این گلزارهای «حاج عباس» در کنار جاده بجنورد به شیروان است که مخمل صورتی بر زمین پهن کرده و شمیم عطر محمدی در فضا پیچیده و هر رهگذری را به وجد می‌آورد.

گلزارهای دیار قومیت ها در این فصل از سال رنگ و بویی دیگر به خود می بیند و عطر دل انگیز گل های محمدی که با بانگ صلوات کارگران بر محمد و آل محمد(ص) در فضا طنین انداز می شود دنیا را زیباتر می کند و تو را به سوی خود فرا می خواند.

کشاورزان این خطه برداشت گل محمدی را در روزهای اخیر از سطح گلستان ها آغاز کرده اند و انتظار می رود که امسال از سطح حدود ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین بیش از ۳۵۷ تن گل تر برداشت شود.

نوشته های مشابه

 

برداشت ۳۵۷ هکتار گل تر

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص شرایط کاشت گل محمدی در استان اظهار کرد: برداشت گل محمدی از سطح حدود ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش هایی از بجنورد آغاز شده است که پیش بینی می شود در مجموع بیش از ۳۵۷ تن گل تر از سطح گلزارهای استان برداشت شود.

صفدر صفدری افزود: سطح گلزارهای آبی گل محمدی بارور استان ۲۸۹ هکتار، بارور دیم ۸۳ هکتار، آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.

وی تصریح کرد: سالانه در این استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار خواهد شد.


 

ایجاد بازارچه گل محمدی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه گل محمدی در استان تاکید کرد و گفت: تلاش می شود فضایی به عنوان بازارچه گل محمدی و محصولات فراوری شده در استان ایجاد شود که بهره برداران بتوانند به طور مستقیم محصول خود را به فروش برسانند.

وی عنوان کرد: بخشی از محصولات باغداران این استان به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام به سایر استان ها حمل می شود که برآوری گل محمودی از جمله بخش هایی است که باید در استان ایجاد شود.

صفدری بر توسعه گل محمدی از استان به ویژه زمین های شیب دار تاکید کرد و افزود: نهال های گل محمدی بین کشاورزان برای ساخت گلستان های جدید توزیع می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اکوتوریسم گلستان ها نیز تاکید کرد و گفت: می توان این مناطق را به عنوان فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کرد که کمک زیادی به معیشت و اقتصاد خانواده می کند.

 

برگزاری روز گل محمدی

وی افزود:‌ روز ۲۰ اردیبهشت ماه که در تقویم ملی روز گل محمدی نامگذاری شده است در همین راستا پنجشنبه هفته آینده در شهرستان اسفراین جشنواره روز گل محمدی برگزار می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این آیین در یک گلستان ۲۰ هکتاری با حضور مسوولان، فعالان بخش اقتصادی، کشاورزان و علاقه مندان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد و اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان های جاجرم و فاروج فعال است که پاسخگوی نیاز استان نیست.

سالانه بیش از هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن با حدود پنج هزار مربوط به زعفران و گل محمدی است و کشاورزان در کشت و کار سایر گیاهان دارویی از جمله زیره که اراضی استان بسیار مناسب برای کشت این گیاه است توجه لازم را داشته باشند.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا