اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

اخبار گل آراییصنعت گل

رقص اطلسی‌ها در پایتخت گردشگری آسیا

بوی گل به نقل از همدان- ایرنا :  پیشینه همدان در پرورش و کاشت گل‌های اطلسی، چون تابلوی بی‌بدیل در دل پایتخت گردشگری آسیا خودنمایی می‌کند؛ تصویر و منظره ای زیبا در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که در گذشته نیز به شهر اطلسی‌ها مشهور بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه این روزها بوستان‌ها، پارک‌ها، حاشیه خیابان‌ها و میادین اصلی شهر همدان پوشیده از گل‌های رنگارنگ در کنار نهال‌های سبز و چمنزارهاست، اما کاشت گل‌های اطلسی جلوه‌ای خاص را در دل دیگر گل‌های بهاری نمایان ساخته است.

اطلسی با نام علمی ‘Petunia x hybrid’ گیاهی با رشد سریع، یکساله و بومی آمریکای جنوبی است که گل‌های آن به شکل شیپور مانند، قرمز رنگ با حاشیه سفید و چین دار بوده و در فصل تابستان تا پاییز ظاهر می‌شود.

نوع بومی آن در ایران هر چند با گلبرگ کمتر اما از عطر دلپذیری برخوردار است، گل اطلسی ساقه‌ای کرکدار و پرشاخه، شیپوری شکل و مخملی است و بیشتر به رنگ‌های سفید، قرمز، بنفش و دو رنگ دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

اطلسی‌ها خوشبو هستند و شب‌ها عطر آن بیشتر است اما این گیاه برابر باد آسیب پذیر بوده و با این حال نیاز به نگهداری مناسب دارد.

با کاشت گل‌های اطلسی، مردم و گردشگران بار دیگر شاهد منظره چشم نواز، دل انگیزی و رویایی هستند، گل‌هایی که با انتخاب دوباره همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال جاری میلادی زیبایی خاصی به چهره این شهر می‌دهند و با رخ نمایی رنگارنگ، پذیرای میهمانان خواهند بود.

اطلسی؛ گل همیشه بهار همدانی ها

یک کارشناس گل و گیاه با بیان اینکه اطلسی گل همیشه بهار مردم همدان به شمار می‌رود، گفت: اطلسی یکی از خاطره انگیزترین گل هاست که از ایام قدیم به همراه شمعدانی مهمان خانه‌های همدانی‌ها بوده است.

اطلسی یکی از خاطره انگیزترین گل هاست که از ایام قدیم به همراه شمعدانی مهمان خانه‌های همدانی‌ها بوده است.

حامدعظیمی اضافه کرد: این گل به سرعت رشد کرده و جلوه زیبایی به محیط اطرافش می‌دهد.، اطلسی تنوع رنگ زیادی دارد و هر کس با هر سلیقه‌ای می‌تواند یکی از انواع اطلسی‌های زیبا را برای پرورش انتخاب کند.

وی بیان کرد: البته برای نگهداری اطلسی باید با شرایط پرورش اطلسی و هم چنین بیماری‌های اطلسی آشنا بود تا بتوان بهترین شرایط را برای این نوع گل فراهم و از بیماری آن‌ها پیشگیری کرد.

عظیمی ادامه داد: اطلسی هم مثل بقیه گل‌ها گیاهی نور دوست بوده و برای نگهداری اطلسی حداقل به پنج ساعت نور کامل خورشید در روز نیاز دارید.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر نور دریافتی گیاه بیشتر باشد رشد گیاه بیشتر و گلدهی آن بهتر است. اگر نور گیاه کم باشد، برگ‌ها رنگ پریده و تعداد گل‌ها کم می‌شود.

در واقع گل‌های اطلسی از گذشته مورد استقبال همدانی‌ها بود به طوریکه بیشترین سهم را در فضای سبز این شهر به خود اختصاص می‌داد.

این گل تا حدودی در مقابل خشکی مقاوم است و در مقابل باران‌های شدید نیز آسیب می‌بیند، اطلسی دما را تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می‌کند اما اگر دما به بیش از این افزایش یابد باید به آبیاری آن بیشتر توجه کرد تا از خشکی ناشی از گرمای زیاد آسیب نبیند همچنین در گرمای شدید هوا از میزان گل دادن آن کاسته می‌شود.

تجربه گذشته نشان داده که گل‌های اطلسی با آب و هوای شهر همدان سازگار است و نیاز به مراقبت بیش از حد توان برای نگهداری آن نیست.

کاشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل بهاری

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این باره گفت: یک میلیون و ۵۰۰ بوته گل فصلی همزمان با فصل بهار در نقاط مختلف شهر همدان کاشته شده است.

حامد جلیلوند افزود: این گل‌ها شامل بنفشه، همیشه بهار، آنمون، شب بو، اطلسی و لاله است که در سطح بوستان‌ها، میادین و بلوارهای شهر کاشته شده که با توجه به ظرافت و وجود گل‌های رنگارنگ، زیبایی و طراوت خاصی به سیمای شهری بخشیده است.

وی ادامه داد: افزون بر این تعداد گل، ۳۰ هزار اصله نهال و درختچه نیز در سطح بوستان‌ها، میادین، بلوارهای اصلی کاشته شده است.

جلیلوند یادآور شد: تغییرات شرایط آب و هوایی و خاک باعث شد تا در سال‌های گذشته کاشت گل‌های اطلسی به فراموشی سپرده شود اما با تدابیر اتخاذ شده توانستیم بسترهای لازم برای کاشت این نوع گل را مهیاسازیم.

کاشت گونه‌های پایدار و کم آب بر

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان گفت: کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر طی سال‌های گذشته همواره در اولویت مدیریت شهری در راستای توسعه فضای سبز این شهر بوده است.

مجتبی توتونی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از کم ‌آبی از مهم‌ترین اهداف حوزه فضای سبز شهرداری به شمار می‌رود و به همین دلیل نسبت به کاشت گونه‌هایی اقدام شده، که نیاز چندانی به آب ندارند.

وی بیان کرد: براین اساس نیز کاشت درختچه‌های زینتی همه ساله در دستور کار قرار گرفته و در کنار گل‌های فصلی نسبت به کاشت آن اقدام می‌کنیم.

توتونی خاطرنشان کرد: رزها، شمشادها، زرشک، ژونی پروس، پرطاوسی و یاس زرد جزو گیاهانی هستند که نیاز چندانی به آب نداشته و در توسعه فضای سبز همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون سازمان فضای سبز شهرداری همدان یادآور شد: همچنین طی سال‌های اخیر کاشت درخت‌های اقاقیا، افرا، زبان گنجشک، نارون و بید مجنون در دستور کار بود.

توتونی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در شهر همدان ۱۱. ۲ متر مربع است، افزود: ارتقا کیفی سیستم توسعه و ارتقا فضای سبز شهر همدان از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است و گونه‌های کاشت ما براساس سیستم اکولوژی (بوم شناسی) انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا