اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

دکوراسیون گیاهیصنعت گیاه

باغ ذن کوچک؛ آرامش ابدی در خانه شما

باغ ذن (باغ صخره‌ای ژاپنی) یکی از نفس گیرترین مناظری خواهد بود که تا به حال دیده‌اید. این مناطق خاص در اصل در ژاپن ایجاد شدند تا به راهبان بودایی ذن برای مراقبه و باطن اندیشی روزانه کمک کنند. راهبان هر روز شن‌ها را زیر و رو می‌کردند تا الگوی متمایز او را حفظ کند و رشد پوشش گیاهی را از بین ببرند. آن‌ها همچنین زمانی را در یک نقطه خاص در باغ برای مشاهده، تفکر و مدیتیشن صرف می‌کنند. اگرچه ممکن است زمان و فضا برای ایجاد و حفظ یک باغ بزرگ سنتی ذن نداشته باشیم، اما هنوز هم می‌توانیم در این تمرین درگیر شویم و از مزایای باغ‌های کوچک ذن خود بهره مند شویم.

بسیاری از افرادی دوست دارند بر روی میز کار خود باغ های ذن داشته باشند تا یک استراحت ذهن آگاه در طول روز داشته باشند، در حالی که دیگران دوست دارند آن‌ها را در مناطق زندگی خود به نمایش بگذارند تا به میهمانان یک فعالیت آرام دهند. الگوهای شیاری در ماسه و بازچینی سنگ ها به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند و باعث می‌شود که در طول زمان استرس و تردید و یا حتی دوره‌های موفقیت، آرامش خود را حفظ کنید. تعامل در این فعالیت‌ها راهی خوب برای روشن کردن ذهن و بازتابی به افکار ما است.

برای کمک به شروع شما، ما تمام اطلاعات لازم برای ایجاد باغ کوچک ذن خود را جمع آوری کرده ایم. ساخت یک باغ ساده فقط چند ماده و بخش کوچکی از زمان شما را نیاز دارد. راهنمای ما شامل یک لیست مواد اصلی، مراحل مفصل و برخی ایده‌های شیک است تا شما بتوانید برای باغ ذن خودتان الهام بگیرید.

مواد مورد نیاز برای باغ ذن کوچک

قبل از اینکه وارد مواد مورد نیاز شویم، بیایید نگاهی به نمادهای سنتی باغ ذن بیندازیم تا اهمیت آن‌ها را درک کنیم.

باغ‌های ذن شنی باغ « karesansui » یا « مناظر خشک » نامیده می‌شوند. این به این دلیل است که باغ‌های ذن سنتی شامل گیاهان یا آب نیستند تا به انتزاع دست یابند و احساس آرامش و آسودگی را ترویج کنند. به همین ترتیب قرار دادن سنگ‌ها و ماسه در باغ‌های ذن معنا و نیت بسیاری دارد. سنگ‌ها چیزهایی از جمله جزایر، کوه‌ها و درختان را نشان می‌دهند در حالی که الگوهای ماسه‌ای نشانگر آب جاری هستند.

گرچه این یک رویکرد سنتی به یک باغ ذن است، اما لازم نیست برای باغ خود از این عناصر استفاده کنید. باغ‌های کوچک و معاصر ذن، عناصر مدرن مانند ماسه رنگی، درختان کوچک و حتی زیور آلات تزیینی را به خود اختصاص می‌دهند. برای این که این پروژه را خودتان انجام دهید، احساس آزادی کنید، اما به خاطر داشته باشید که در حال ایجاد فضای آرامش و تفکر هستید و هر چیزی که به آن اضافه می‌کنید باید مکمل آن احساسات باشد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید آرامش باغ خود را حفظ کنید، نور چراغ‌های نئون و چراغ‌های LED ممکن است بهترین چیزها برای افزودن به این مجموعه نباشند.

باغ ذن

چنگک کوچک

برخی از فروشگاه‌های ابزارآلات، چنگک های کوچک به ویژه برای باغ‌های ذن کوچکمی فروشند. جایگزین‌های دیگر عبارتند از: دسته خارش پشت کمر!، سیخ، خلال دندان و چنگال، بسته به این ظاهری که شما سعی دارید ایجاد کنید. همچنین می‌توانید چنگک خود را درست کنید.

محفظه

ظرف های باغ ذن کوچک شما کاملا به سلیقه شخصی تان بستگی دارد. یک ظرف شیشه‌ای برای یک طرح باشکوه باغ ذن سنتی عالی است در حالی که یک جعبه چوبی طبیعی‌تر به نظر می رسد. ما از یک ظرف گرد کوچک استفاده کردیم.

ماسه

ماسه نرم الگوهای بهتری ایجاد می کنند، اما همچنین می‌توانید یک تغییر جالب با ماسه رنگی نیز اضافه کنید. شن را در فروشگاه‌های صنایع دستی خریداری کنید.

گیاهان

گیاهان هوازی انتخاب محبوب برای باغ‌های ذن هستند چون به خاک نیاز ندارند که رشد کنند. دیگر گیاهان معروف شامل ساکولنت ها، خزه و درخت های کوچک هستند. انواعی را انتخاب کنید که فشرده باشند و بیش از حد رشد نمی کنند. گیاهانی که در باغ‌های ذن رشد می‌کنند شامل شاخ و برگ هستند که بر روی زمین گسترده می‌شوند و مخفیانه این کار را انجام می دهند. دستورالعمل‌های مراقبت از گیاه ویژه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند در یک محیط بزرگ ذن رشد کنند. ما چند نکته مهم در مورد گیاه باغ ذن را در مراحل زیر ذکر می‌کنیم.

روغن‌های ضروری (اختیاری)

اضافه کردن روغن اسانس مورد علاقه تان به افزایش مزایای آرامش‌بخش باغ کوچک ذن می افزاید. می‌توانید چند قطره را به طور مستقیم به ماسه اضافه کنید.

سنگ ها

اگر می‌خواهید که یک نگاه معتبر و طبیعی به باغ خود بدهید از سنگ‌های طبیعی استفاده کنید . فقط به خاطر داشته باشید که قبل از قرار دادن آن‌ها در باغ، آن‌ها را تمیز کنید. همچنین می‌توانید سنگ‌های صیقل یافته یا شنی را در فروشگاه‌های صنایع دستی خریداری کنید. سنگ های معدنی و بلورها، جایگزین‌های محبوب برای سنگ‌های سنتی ، به دلیل افزایش انرژی و خواص درمانی آن‌ها، هستند.

گام‌های ساخت باغ ذن کوچک توسط خودتان

گام‌های ساخت باغ ذن کوچک توسط خودتان

مرحله ۱: ظرف خود را با شن و روغن های مورد نیاز پر کنید

شن را در ظرف خود بریزید و آن را از تکان دهید تا سطح آن صاف شود. اگر می‌خواهید یک باغ ذن کوچک و معطر داشته باشید، چند قطره از روغن‌های اسانس مورد علاقه خود را اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا را در این زمان اضافه کنید تا شن را مرطوب کند و الگوهای شنی خود را برجسته‌تر کنید.

مرحله ۲: سنگ ها و جواهرات را در باغ ذن خود قرار دهید.

مرحله ۲: سنگ ها و جواهرات را در باغ ذن خود قرار دهید.

سنگ‌ها یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک باغ ذن هستند. می‌توانید یک گروه از آن‌ها را در یک گوشه باغ قرار دهید و یا آن‌ها را دور از هم قرار دهید. کمی زمان صرف کنید تا در مورد آنچه که دوست دارید و نحوه قرار گیری آن‌ها بر روی الگوهای شنی خود فکر کنید. تصمیم گیری عالی است، اما زیاد فکر نکنید! اگر می‌خواهید همه چیز را با هم مخلوط کنید، همیشه می‌توانید این ترتیب را تغییر دهید.

زیورآلات تزیینی برای شخصی سازی عالی هستند، به خصوص اگر شما این کار را به عنوان یک هدیه انجام می‌دهید، اما به عمد باغ خود را با تکه‌های بلند زیر سایه قرار ندهید. فضای دکور بیشتر را هر جا که احساس می‌کنید فضای صلح‌آمیز را تقویت می‌کند، قرار دهید.

مرحله ۳: اضافه کردن گیاهان برای افزودن رنگ سبز

مرحله ۳: اضافه کردن گیاهان برای افزودن رنگ سبز

گیاهان بخشی از باغ‌های ذن سنتی نیستند، اما راهی خوب برای ایجاد عناصر دیگر طبیعت هستند.

اگر می‌خواهید گیاهان زنده (علاوه بر گیاهان هوازی) در باغ خود داشته باشید، یک تقسیم کننده در اطراف منطقه قرار دهید تا قبل از ریختن ماسه، گیاه خود را روی آن قرار دهید. شما می‌توانید تا پایان اضافه کردن گیاهان هوازی خود صبر کنید. زمانی که فضا را پر کردید، کمی قبل از اضافه کردن خاک، کمی سنگ را در کف منطقه قرار دهید تا به زهکشی مناسب در هنگام آبیاری گیاه کمک کند.

هم چنین شما می‌توانید گیاه خود و خاک آن را در یک لیوان کاغذی نگه دارید. برای اینکه لیوان را در باغ خود قرار دهید ابتدا به اندازه کافی شن بریزید تا بتوانید فنجان را در بر بگیرد. سپس شن بیشتری بر روی آن اضافه کنید تا لیوان را بپوشاند.

در یک باغ کوچک ذن بسیار مهم است که گیاه خود را بیش از اندازه غرق نکنید. از آنجا که ظرف شما سوراخ‌های زه‌کشی نخواهد داشت – دهانه سوراخ ها به طور معمول در گلدان‌های گیاهی یافت می‌شوند تا ریشه‌ها در آب غرق نشوند – خاک شما هم نمی‌تواند زهکشی شود و گیاه شما در معرض آسیب غرق شدن خواهد بود. اگر شما هر زمان گیاه خود را بیش از اندازه آب دادید، خاک خود را با دسته‌ای تازه جایگزین کنید و تا زمان سازگاری با محیط تازه، مراقب او باشید. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، راهنمای ما را به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در باره احیای یک گیاه مطالعه کنید.

مرحله ۴: ایجاد الگوی شنی خود با یک چنگک یا سیخ کوچک

مرحله ۴: ایجاد الگوی شنی خود با یک چنگک یا سیخ کوچک

از آنجا که این یک باغ ذن کوچک است، می‌توانید این الگوها را هر چقدر که می‌خواهید درست کنید. این کار یک روش ذهن آگاهی بسیار خوب است و زمانی که نیاز دارید افکار خود را پردازش کنید یا استرس را از خود دور نمایید، می‌تواند ذهن را آزاد کند.

حالا شما یک باغ کوچک ذن برای خود دارید! آن را در اتاق خود قرار دهید تا روز خود را با ذهنی آزاد شروع و تمام کنید و یا آن را در اتاق نشیمن خود نگاه دارید تا به همه شانس تمرین ذهن آگاهی را بدهید. شما حتی می‌توانید تعداد کمی برای هدیه کردن به عزیزان خود ایجاد کنید. به برخی از ایده‌های ما در زیر نگاه کنید تا ببینید چگونه برای تمام افراد زندگی خود، باغ‌های کوچک ذن شخصی خلق کنید!

چگونه همسر خود را در روز ولنتاین سورپرایز کنید؛ 32 ایده‌ی رمانتیک

ایده‌ها و الهامات باغ کوچک ذن

راه‌های زیادی برای شخصی کردن باغ ذن کوچک خود و ایجاد یک ظاهر سفارشی وجود دارد. اگر این را به عنوان یک هدیه می‌دهید، می‌توانید شن هایی به رنگ مورد علاقه فرد دریافت‌کننده سفارش دهید و یا سنگ ها و لوازم جانبی معنی‌دار در باغ خود قرار دهید. شما هم چنین می‌توانید از باغ ذن خود برای نشان دادن یک محیط که شخصا برای شما صلح‌آمیز است استفاده کنید. اگر شما ساحل را دوست دارید، می‌توانید از صدف تمیز شده به جای سنگ‌ها استفاده کنید. ما سه باغ کوچک خود را در پایین ایجاد کردیم تا به شما کمک کند تا برای باغ تان الهام بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا