اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

صنعت گیاهگیاهانی گلدانی

انواع گیاه اسطوخودوس ( lavender ) و آشنایی با شرایط رشد و نگهداری و مزایا

انواع اسطوخودوس ( lavender ) و آشنایی با شرایط رشد و نگهداری و مزایا

آیا تا به حال از یک کشتزار اسطوخودوس مسحور کننده دیدن کرده‌اید؟ این یکی از آرامش بخش ترین تجربیات زندگی است و عطر آنجا، تمام این تجربه را بهبود می‌بخشد. کاشت اسطوخودوس در خانه یا حیاط شما، به خاطر طول عمر بالا و مقاومت عالی، فوق العاده خواهد بود.

گل های اسطوخودوس، با رنگ روشن و سرزنده ای که دارند، در هر خانه ای بسیار فوق العاده هستند. هدیه دادن یا گرفتن گل های اسطوخودوس نماد عشق و قدردانی است. اگر شما گل اسطوخودوس را دوست دارید، انواع زیادی برای انتخاب از بین آنها وجود دارد و بسیار آسان می توانید به یکی از جمع‌کننده اسطوخودوس تبدیل شوید و کلکسیون خود را داشته باشید!

انواع اسطوخودوس

ادامه متن زیر را بخوانید تا بفهمید کدام نوع اسطوخودوس برای خانه شما بهتر است.

 

مروری بر گیاه اسطوخودوس

تاریخ اسطوخودوس به حدود ۲۵۰۰ سال قبل باز می گردد و اعتقاد بر این است که از مدیترانه، خاورمیانه و هند آمده‌ است. مصارف فراوانی به خاطر زیبایی منحصر به فرد و بوی دوست داشتنی آن وجود دارد . امروزه، اسطوخودوس در محصولات خانگی و حمام مانند شمع و مراقبت از پوست دیده می‌شود و حتی می‌تواند پشه های مزاحم را دفع کند .

نام اسطوخودوس از کلمه لاتین  lavare »» می‌آید که به معنی «شستشو » است. جالب است که رومیان از اسطوخودوس برای وسایل شخصی خود مانند تخت‌ها، لباس‌ها، صابون و حتی در موی خود استفاده می‌کردند.

این گیاه عضوی از خانواده نعناع است که بیش از ۲۰۰ سرده و بیش از ۶۰۰۰ گونه شامل گیاهان علفی مانند آویشن، رزماری و ریحان است. خانواده نعناع همچنین شامل بوته‌ها و درختان گوناگون می‌شود ، اسطوخودوس نسبتا به عنوان بوته در نظر گرفته می‌شود.

از آنجا که اسطوخودوس با بسیاری از گیاهان علفی دیگر مرتبط است ؛ برگ‌ها و گل‌ها به صورت تازه یا خشک شده قابل خوردن می باشند.

12 نوع از انواع اسطوخودوس

۴۵۰ سرده اسطوخودوس وجود دارد که به ۴۵ گونه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. پتانسیل وجود گونه های بیشتری از اسطوخودوس وجود دارد که هنوز کشف نشده اند، به خصوص از آنجایی که تعداد معدودی گونه های پیوندی نیز وجود دارد. در بخش زیر، ما ۱۲ مورد از شناخته‌شده‌ترین انواع اسطوخودوس را که در سراسر کره زمین وجود دارند، مشخص کرده‌ایم.

۱. ballerina، اسطوخودوس اسپانیایی (Lavandula Stoechas) ( انواع اسطوخودوس )

ballerina، اسطوخودوس اسپانیایی

اسطوخودوس فرانسوی، گل های سفید با پیازچه ها و شکوفه های بسیار متمایزی دارد که زمان بلوغ گیاه به رنگ های صورتی و بنفش تبدیل می شوند. این گیاه در آب و هوای ملایم زمستان و تابستان شکوفا می شود. این گل‌ها در اوایل اردیبهشت ماه شکوفه می‌دهند و سپس دو بار دیگر در خرداد، اواخر تابستان و یا اوایل پاییز شکوفه می‌دهند.

خورشید: خورشید کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و زمستان های ملایم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۸ – ۹

۲.Kew Red، اسطوخودوس اسپانیایی (Lavandula Stoechas) ( انواع اسطوخودوس )

Kew Red، اسطوخودوس اسپانیایی

این اسطوخودوس نام خود را از سرهای گل بنفشه خونی که گلبرگ‌های صورتی کم‌رنگ در قسمت بالایی خود دارند، گرفته اند. این گیاه فصل گل دهی طولانی از اواخر بهار تا پاییز دارد و گل‌ها را می توان در آب و هوای ملایم در طول سال دید.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و زمستان ملایم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۷ – ۹

۳. Anouk، اسطوخودوس اسپانیایی (Lavandula Stoechas) ( انواع اسطوخودوس )

۳. Anouk، اسطوخودوس اسپانیایی

 

شکوفه دهی این گیاه زودتر از نوع فرانسوی، از اوایل تا اواسط بهار است و دارای سرهایی به رنگ بنفش پر رنگ با گلبرگ هایی کم رنگ تر هستند. این اسطوخودوس همچنین می‌تواند تابستان های گرم‌تری، نسبت به انواع دیگر، را تحمل کند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: مقاوم در برابر خشکسالی

آب و هوا: تابستان گرم و زمستان‌های معتدل

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۶ تا ۱۰

۴. بتی آبی، اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula Angustifolia) ( انواع اسطوخودوس )

بتی آبی، اسطوخودوس انگلیسی

 

گل‌های بتی آبی کاملا بزرگ هستند و به رنگ بنفش تیره می باشند. این گیاهان به شکل گنبد و جمع و جور هستند. این گونه از اسطوخودوس ها عطر و بوی بسیار خوبی دارند و فقط یک‌بار در وسط تابستان شکوفه می‌دهد. از آنجا که این گل‌های بسیار خوشبو هستند، معمولا خشک شده و در عطرها استفاده می‌شوند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و زمستان ملایم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ تا ۹

۵. اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula Angustifolia) ( انواع اسطوخودوس )

اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula Angustifolia)

 

انواع بسیار منحصر به فرد اسطوخودوس هستند، گل‌ها منگوله ای شکل و بسیار متراکم هستند. آن‌ها با رنگ بنفش روشن، بسیار خوشبو هستند. گیاه به عنوان یکی از زیباترین گونه‌های اسطوخودوس شناخته می‌شود و در اواسط بهار تا اواخر بهار شکوفه می‌دهد. Lavenite petite پروانه‌ها و زنبورهای زیادی را به خود جذب می‌کند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و تابستان گرم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ تا ۹

۶. Hidcote، اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula Angustifolia) ( انواع اسطوخودوس )

 Hidcote، اسطوخودوس انگلیسی

 

یکی از انواع محبوب اسطوخودوس، این گیاه گل‌های بنفش تیره را شکوفا می کنند و شاخ و برگ‌های سبز – آبی دارند. هنگامی که این اسطوخودوس خشک می‌شود، گل‌ها رنگ خود را حفظ می‌کنند، که برای صنایع دستی و تزئینات عالی هستند. گیاه، بسته به آب و هوا، در اواخر بهار یا اوایل تابستان شکوفه می‌دهد.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: زمستان و تابستان گرم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ تا ۹

۷. Impress Purple، دورگه (Lavandula * Intermedia) ( انواع اسطوخودوس )

Impress Purple، دورگه (Lavandula * Intermedia)

 

این اسطوخودوس به طور معمول به خاطر گل‌های بنفش تیره و بلندی که دارند در دسته‌ گل ها به کار می‌رود. گل‌ها، پر رنگ ترین ارغوانی در میان تمام اسطوخودوس ها هستند. برای افزایش شکوفه دهی، حذف گل‌های پژمرده بسیار مفید می باشد. این گیاه از میانه تا اواخر تابستان شکوفه می‌دهد و بسیار خوشبو است.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان گرم و زمستان‌های گرم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۶ – ۸

۸. Hidcote Hiant، دورگه (Lavandula * Intermedia) ( انواع اسطوخودوس )

Impress Purple، دورگه (Lavandula * Intermedia)

این اسطوخودوس گل هایی به رنگ بنفش کمرنگ دارد که بر روی پایه هایی بلند قرار می گیرد و به زیبایی هرچه تمام تر پخش می‌شود. Hidcote Hiant یک اسطوخودوس فوق العاده، نه تنها به خاطر زیبایی، همچنین برای بوی معطر و قدرتمندی که دارد، است. این اسطوخودوس  معمولا در دسته‌گل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه از اواسط تا اواخر تابستان شکوفه می‌دهد و مانند آهنربا، زنبورها و پروانه‌ها را جذب خود می کند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و زمستان ملایم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ – ۸

۹. Grosso، دورگه (Lavandula * Intermedia) ( انواع اسطوخودوس )

Grosso، دورگه (Lavandula * Intermedia)

این گیاه یک نوع بلند از اسطوخودوس است که در حدود 60 سانتی متر ارتفاع دارد. شکوفه‌ها به رنگ ارغوانی بسیار تیره با برگ‌های معطر باریک هستند. این نوع می‌تواند در برابر زمستان‌های سرد تا -9 درجه سانتی گراد دوام بیاورد و اگر به طور مستقیم پس از گل دهی در اواخر تابستان هرس شود، می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد. این گیاه معمولا برای استخراج روغن اسطوخودوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان ملایم و زمستان‌های سرد

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ – ۸

۱۰. اسطوخودوس پرتغالی (Lavandula Latifola) ( انواع اسطوخودوس )

 اسطوخودوس پرتغالی (Lavandula Latifola)

اسطوخودوس پرتغالی که اسطوخودوس نوک تیز نیز مشهور است، گل‌هایی دارد که ساده‌تر و زیباتر از انواع دیگر هستند. این گل‌ها پیازچه هایی به رنگ بنفش روشن را در سطوح بالای ساقه تولید می‌کنند. این اسطوخودوس معمولا در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها عطری ملایم دارند و پروانه‌ها و زنبورها را جذب خود می‌کنند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: زمستان و تابستان گرم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۵ تا ۹

۱۱. اسطوخودوس مصری (Lavandula Multifida)( انواع اسطوخودوس )

 اسطوخودوس مصری (Lavandula Multifida)

اسطوخودوس مصری به خاطر برگ‌های دوقلو و خزدار به عنوان اسطوخودوس برگ سرخسی شناخته می‌شود. این نوع، بوی متفاوتی دارد و کم‌تر از بقیه شیرین و معطر است. گیاه تا زمانی که که در خاک مناسب و زهکشی شده قرار دارد و فضای بسیاری برای رشد دارد، می تواند بدون مراقبت رها شود. گل‌ها در اواخر بهار شکوفه می‌دهند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: تابستان و زمستان ملایم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۸ تا ۱۱

۱۲. اسطوخودوس فرانسوی (Lavandula Dentata) ( انواع اسطوخودوس )

اسطوخودوس فرانسوی (Lavandula Dentata)

اسطوخودوس فرانسوی در بو و رنگ از دیگر اسطوخودوس ها ملایم تر است. شکوفه‌ها می‌توانند از هر نوع اسطوخودوس دیگری، در سرتاسر تابستان و به طور بالقوه در پاییز، باقی بمانند. این نوع کاملا بزرگ است و 60 تا 90 سانتی متر رشد خواهد شد. تفاوت عمده دیگر این است که lavender فرانسوی دماهای شدیدی را تحمل نمی‌کند.

خورشید: کامل

آب: کم

خاک: ماسه‌ای

آب و هوا: زمستان و تابستان گرم

منطقه بندی اراضی کشاورزی: ۸ – ۹

مراقبت از گیاه اسطوخودوس:

بیشتر اسطوخودوس ها به یک شکل مراقبت نیاز دارند، که شامل مقدار زیادی نور خورشید، آبیاری کم و خاک خوب زه کشیشده می‌باشد. به جزییات زیر برای اطلاعات در مورد رشد اسطوخودوس در داخل خانه و یا کاشت در بیرون نگاه کنید. همچنین، مطلب مراقبت از گیاهان خانگی را برای اطلاعات بیشتر ببینید.

پرورش اسطوخودوس در خانه

پرورش اسطوخودوس  در داخل خانه شرایط کاملا متفاوتی دارد. از آنجا که شما به جای خاک زمین زراعی از یک گلدان استفاده می‌کنید، داشتن اندازه صحیح گلدان برای سلامتی این گیاه بسیار مهم است. اسطوخودوس باید در گلدانی کاشته شود که تنها 2.5 تا 5 سانتی متر بزرگ‌تر از توپ ریشه گیاه باشد. در یک گلدان بزرگ‌تر، خاک زیادی وجود دارد و ریشه‌ها نمی‌توانند آب لازم را جذب کنند.

گیاه اسطوخودوس مدیترانه ای با خاک ضعیف شکوفا می شود. خاک ضعیف را می توان با پر کردن گلدان خود با یک 2.5 تا 5 سانتی متر از سنگریزه سنگ آهک، و سپس با افزودن مخلوط اولیه بدون خاک، ایجاد کرد. از آنجا که اسطوخودوس عاشق خورشید است، قرار دادن گیاه در نزدیکی پنجره ضروری است. اسطوخودوس را به میزان 2.5 سانتی متر و تنها زمانی که خاک کاملا خشک شده است، آبیاری کنید . آبیاری را در ماه‌های زمستان کاهش دهید.

پرورش اسطوخودوس در بیرون از خانه

در مناطق سردتر، اسطوخودوس باید در فصل بهار و اوایل تابستان کاشته شود. در مناطق گرم‌تر، اسطوخودوس باید در اوایل پاییز کاشته شود تا ریشه‌های گیاه در طول فصول خنک و مرطوب ،راحت باشد.

اسطوخودوس در بیرون از خانه و در خاک هایی با قدرت باروری کم تا متوسط، بهتر رشد می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از کاشت، مواد آلی را به خاک اضافه نکنیم. این گیاه به احتمال زیاد به طور کامل در خاک‌های خنثی تا کمی قلیایی رشد می‌کند. افزودن عصاره لیمو به خاک برای رسیدن به pH حدود ۷ بسیار مفید خواهد بود.

زمانی که برای کاشت گیاه آماده می‌شوید، حفره‌ای ایجاد کنید که دو برابر اسطوخودوس عمیق و عریض است. اگر به نظر می‌رسد که له شده باشند،  آهسته ریشه‌ها را پهن کنید. گیاه اسطوخودوس را در خاک قرار دهید و آن را با سطح خاک تراز کنید. گیاه جدید اسطوخودوس را تنها در صورتی که بقیه خاک به نظر خشک می‌رسد، آبیاری کنید.

اسطوخودوس

سوالات متداول درباره اسطوخودوس

همه ما می‌خواهیم که گیاهان اسطوخودوس شگفت‌انگیزمان تا سال ها به رشد خود ادامه دهد. اگر نگران نگهداری از آن هستید، در اینجا چند پاسخ سریع برای سوالات متداول در مورد اسطوخودوس وجود دارد.

اسطوخودوس چه زمانی شکوفه می‌دهد؟

تمام انواع اسطوخودوس به طور معمول در اوایل تا اواسط تابستان شکوفه می‌دهند و در حدود سه‌تا چهار هفته ادامه دارد، و در طول اوایل پاییز امکان بالقوه شکوفه دهی دوم و سوم وجود دارد.

آیا اسطوخودوس به سرعت پخش می‌شود؟

تمام اسطوخودوس ها 50 تا 60 سانتی متر، در درازا و پهنا، رشد خواهند کرد. بر خلاف گیاهان دیگر، اسطوخودوس به سرعت پخش نمی‌شود. اسطوخودوس در شرایط مناسب، به طور کامل رشد خواهد کرد.

آیا اسطوخودوس یک گیاه جاودانه است؟

اسطوخودوس دارای قسمتی جاودانه و بخش شاخه ای است. این امر به خاطر این است که گیاه اسطوخودوس پتانسیل لازم برای رشد مجدد بعد از هرس شدن را دارد . یک گیاه زمانی که سه سال یا بیشتر عمر کند، جاودان در نظر گرفته می شود.

آیا اسطوخودوس می‌تواند در زمستان زنده بماند؟

اسطوخودوس یک گیاه جاودان چوبی است و به این معنی است که گیاه سالانه شکوفه خواهد کرد، اما تنها ساقه‌ها در طول زمستان باقی خواهند ماند. با هرس مناسب، اسطوخودوس به مدت چند سال عمر خواهد کرد.

اسطوخودوس یک گیاه بسیار زیبا و خیره‌ کننده است که رایحه ای فوق‌ العاده دارد. به غیر از زیبایی و بوی خوب، اسطوخودوس فواید مختصری مانند  بهبود خواب ، تقویت سلامت روانی و تسکین درد نیز دارد. اسطوخودوس را با یکی از انواع آن و یا حتی با گل‌های اسطوخودوس، به زندگی خود وارد کنید. علاقه شما به اسطوخودوس تازه شروع شده است !

به گیاهان آپارتماتی و انواع گلدان گل علاقه مند هستید ؟

علاقه مندان به گل و گیاه و گل های گلخانه ای می توانند از طریق مدرسه گل و گیاه بوی گل نسبت به حضور در کلاس ها اقدام کنند و نحوه کاشت این گیاهان و نگهداری با آن ها  آشنا شوند . همچنین علاقه مندان می توانند در دوره های بعدی نسبت به تاسیس گلخانه اقدام کرده و کسب درآمد کنند .

همچنین علاقه مندان می توانند در کلاس های گل آرایی و آموزش گل آرایی شرکت کرده و نسبت به تاسیس گل فروشی یا موسسه تشریفات گل آرایی اقدام کنند .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا