اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

پرورش و نگهداری گل های شاخه بریدهصنعت گلصنعت گیاهکشت و پرورش

نحوه مراقبت ، کاشت و نگهداری از گل صد تومانی یا پیونی ( Peony )

اطلاعاتی درباره نحوه پرورش موفق پیونی ( گل صد تومنی یا peony )

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

گیاهان پیونی  می توانند با کمترین مراقبت برای ده ها سال زندگی کنند، شکوفه بدهند و رشد کنند. اگر چه شکوفه های پیونی در اواخر بهار بهترین عملکرد را زمانی دارند که در پاییز کاشته یا جابجا شوند. در اکثر مواقع کاشت پیونی راحت و اسان است.

هر چند پیونی ها نیاز های خاصی هم دارند .

نوشته های مشابه

https://blog.booyegol.com/history-of-flower-arrangement-in-world/

پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony ) را کجا بکاریم ?

پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  حداقل به 6 ساعت نور افتاب در روز نیاز دارند و افتاب در تمام طول روز حتی برایشان بهتر است .

بدون نور کافی شما شکوفه های کمتر و گل های کوچکتری خواهید داشت. به علاوه شانس ابتلا به بیماری قارچی  مانند کپک خاکستری نیز برای گیاه شما بالاتر می رود .

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

اماده سازی خاک برای کاشت پیونی ( گل صد تومنی یا peony )

پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony )  بسیار انعطاف پذیر هستند اما به صورت ایده ال انها خاک خوب زهکشی شده و کمی اسیدی ( ph بین 6.5  تا 7) را دوست دارند .

اگر از یک خاک سنگین و رسی استفاده می کنید، اصلاح ان با کمپوست یا مخلوط خاک ، پیش از کاشتن گیاه ، کار قرار دادن ان در خاک را اسان تر می کند.

نکته : از انجایی که گیاه پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) می تواند تا 70 سال در همان نقطه باقی بماند وقت گذاشتن برای اماده کردن خاک پیش از کاشت یک کار بسیار مهم است .

چه بخشی از گیاه را بکاریم ؟

پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony ) می توانند به عنوان گیاه انتقال یابند اما بیشتر مواقع شما می توانید ریشه گیاه را بکارید .

ریشه پیونی باید حداقل سه گره داشته باشد . گره های پیونی  مانند گره های سیب زمینی با جوانه های قرمز کوچک شروع می شوند .

انها سرانجام دراز و باریک شده و تبدیل به ساقه می شوند . می توانید شروع این ساقه های سفید را ببینید.

دلیل قانون حداقل داشتن سه گره بر روی قطعه برای مطمئن شدن از بزرگ و قدرتمند بودن ان در هنگام کاشت است تا بتواند زنده بماند و ظرف مدت 2 سال شکوفه بدهد .

یک ریشه با یک یا دو گره نیز رشد خواهد کرد اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا گل بدهد.

به خاطر کوچکی دنبلان را دور نیندازید. این قطعه هنوز ارزش کاشت را دارد اما شما باید صبور باشید.

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

در چه عمقی گیاهان پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را بکاریم

پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony ) یک سرمای خوب در زمستان را دوست دارند . برای غنچه دادن ، ریشه های پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) باید به سطح خاک نزدیک باشند. تنها 5 تا 7 سانتی متر عمق کافی است . شاید عجیب باشد که اینقدر ریشه ها کم عمق باشند اما پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony )  برای خود جهت گل دهی به این سرما نیاز دارند.

یک چاله بزرگ ، حفر کنید تا ریشه ها بتوانند به طور مناسب پخش شوند. خاک را در مرکز ان انباشته کرده و ریشه ها را روی ان پخش کنید.

مطمئن شوید که گره قطعه گیاه به طرف بالا باشد. شما نمی خواهید که همه انرژی ذخیره گیاه صرف این شود که ساقه را به سمت بالا برگرداند.

نکته: دقت کنید زمانی که به باغچه خود مالچ اضافه کرده اید به طور اتفاقی پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) های خود را عمیق تر دفن نکنید. مالچ را از پایه و ریشه گیاهان پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) خود دور کنید.

https://blog.booyegol.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%af%d9%84-%d8%b2%d8%b1%d8%af/

گیاهان پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) به چه مقدار فضا نیاز دارند ؟

 

به هر گیاه پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) فضای کافی را بدهید تا بتواند به راحتی بزرگ شود بدون انکه محیط زیادی را اشغال کند . این به معنای قطر 1 متر برای هر پیونی ( گل صد تومانی یا peony ) می باشد.

پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony )  به طور ویژه مستعد کپک خاکستری هستند اگر بسیار نزدیک هم کاشته شوند و هوا نتواند به راحتی بین انها جریان یابد.

شما نیازی ندارید که برای سال های طولانی پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony ) را پخش کنید. در حقیقت پیونی ها ( گل صد تومانی یا peony )  از پخش شدن خوششان نمی اید و معمولا 2 تا 3 سال پس از پخش و تقسیم شدن گل نمی دهند.

اگرچه  پیونی های ( گل صد تومانی یا peony )  شما در شرایط مناسبی رشد می کنند و هنوز هم خوب گل نمی دهند زمان ان رسیده که انها را تقسیم کنید .

از یک ابزار تیز برای برش و تقسیم ریشه ها به بخش هایی با 3 تا 5 گره استفاده کنید. از همان مراحل کاشت برای انتقال گیاه استفاده کنید.

 

 

چگونگی کاشت، پرورش و مراقبت از گلهای پیونی ( گل صد تومنی یا peony )

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) در فصل بهار دارای شکوفه های بسیار زیبایی است و در تمام مدت تابستان شاخ و برگ های باطرواتی دارد. در اینجا نحوه پرورش برای بدست اوردن بهترین گل های پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) اورده شده است.

پیونی ها گل های دائمی

پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  گلهای دائمی هستند که هر بهار دوباره به ثمر می نشینند و شما را شگفت زده می کنند. این گیاهان حتی ممکن است از ما نیز بیشتر عمر کنند. بعضی از انها تا صد سال عمر می کنند و به رشد خود ادامه می دهند .

 

گیاهان تا زمانی که خوب کاشته شوند و خوب مستقر شوند به توجه کمی نیاز دارند. انها به انتقال واکنش خوبی نشان نمی دهند. برای اکثر نقاط کشور شرایط لازم برای موفقیت در رشد انها عبارتند از : افتاب کامل و خاک زهکشی شده مناسب. پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  حتی از زمستان سرد لذت می برند چون برای غنچه کردن به ان نیاز دارند. پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  منظره های زیبایی را در هر جایی می سازند . بعد از شکوفه دهی زیبا ، انبوه برگ های زیبا و سبز براق پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  در تمام طول تابستان به همین شکل وجود دارند و سپس مانند بوته های دیگر در پاییز به رنگ زرد یا ارغوانی در می ایند.

 

کاشت : چه زمانی گل را بکاریم

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

  • اگر برایتان مقدور است گیاه پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را در پاییز بکارید. انها را چند هفته پیش از اولین سرمازدگی پاییزی ( اواخر سپتامبر و اکتبر در مناطق شمالی و حتی دیرتر در مناطق جنوبی )
  • پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  باید پیش از اغاز اولین سرمای سخت پاییز در جای مناسب خود قرار بگیرند .
  • می توان انها را در بهار نیز کاشت اما گیاهان کاشته شده در بهار به خوبی رشد نمی کنند و یک سال دیرتر از انهایی که در پاییز کاشته شده ه اند به رشد مناسب می رسند.
  • اگر می خواهید در بهار گیاه را بکارید زمانی اینکار را انجام دهید که خاک اماده باشد. اگر خطر یخ زدگی وجود دارد 1 تا 2 اینچ مالچ را بر روی خاک بریزید. زمانی که دما به سوی گرم شدن پیش رفت این مالچ را بردارید.(یک لایه نازک از ان را برای حفظ رطوبت باقی بگذارید).

 

https://blog.booyegol.com/variety-of-pink-flowers/

چگونه پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) بکاریم ؟

 

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

 

  • گیاه پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را در یک خاک مرطوب، غنی از گیاخاک ، حاصلخیز و زهکشی شده مناسب بگذارید. Ph خاک باید خنثی باشد.
  • برای خاک مفید است که مواد ارگانیک به ان افزوده شود. اگر خاک سنگین یا بسیار ماسه ای است ان را با کمپوست تغذیه کنید. در حدود یک فنجان گرد استخوان را با خاک ترکیب کنید. به خاک ضربه بزنید تا محکم شود.
  • پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony ) ایراد گیر نیستند اما در انتخاب محل کاشت دقت کنید چون انها از مزاحمت خوششان نمی اید. برای گیاه در برابر بادهای قوی یک جای ایمن را اماده کنید. انها را جدا ار درختان و بوته ها بکارید چون پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony ) از رقابت کردن برای غذا و اب خوششان نمی اید. انها را با فاصله 3 تا 4 فوت بکارید تا هوا بتواند به صورت مناسب چرخش داشته باشد.
  • پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony ) افتاب کامل را دوست دارند هر چند می توانند با افتاب به مدت نصف روز نیز کنار بیایند. بهترین حالت شکفتن انها در حالت افتابی است.
  • پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  معمولا به صورت دنبلان های ریشه لخت با سه تا چهار گره به فروش می رسند .
  • یک سوراخ بزرگ در حدود 2 فوت عمق و 2 فوت عرض در نقطه ای افتابی و با خاک زهکشی شده حفر کنید . اگر خاک سنگین یا بسیار ماسه ای است ان را با کمپوست غنی کنید. یک فنجان گرد استخوان را با ان ترکیب کرده و به خاک ضربه بزنید تا محکم شود.
  • ریشه را به صورتی که گره ان به سوی بالا باشد، در 2 اینچی زیر سطح خاک قرار دهید.
  • ان را یه صورت عمیق نکارید . در بیشتر جاهای کشور گره های پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) نباید پایین تر از یک و نیم تا 2 اینچی سطح خاک قرار بگیرد.
  • سپس خاک را پر کنید . مواظب باشید که ریشه را پایین تر از 2 اینچی نکارید.
  • ان را ابیاری کنید.

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

مراقبت و نگهداری پیونی ( گل صد تومنی یا peony )

مانند کودکان، پیونی های ( گل صد تومنی یا peony )  جوان نیز برای رشد احتیاج به مراقبت دارند . انها معمولا برای استحکام، رشد و شکوفایی به چندین سال نیاز دارند .

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها با اهمال و چشم پوشی بی خطر رشد می کنند. مانند دیگر گیاهان دائمی انها نیاز به توجه و تقسیم بندی ندارند.

نکات مهم و اساسی در نگهداری از گل صد تومانی

  • قبل از کاشت گیاه ان را با مقدار اندکی کود مخلوط کنید.
  • اگر خاک ضعیف و فقیری دارید زمان کوددهی (گرد استخوان ، کمپوست و گیاخاک) به ان در اوایل تابستان است. هر از چند سال یکبار به گیاه خود کود بدهید.
  • اگر پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) های شما دارای ضعف ساختاری هستند اشکال از ساقه های انان است که به اندازه کافی قوی نیستند. حلقه های فلزی 3 پایه را برای رشد پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها از وسط ان در نظر بگیرید.
  • غنچه های پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را به محض شروع به خشک شدن از گیاه جدا کنید تا گیاه مجبور به تحمل انان نشود. شاخ و برگ های گیاه را در پاییز جدا کنید تا از هر نوع بیماری در زمستان جلوگیری کنید.
  • پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها را با مالچ خفه نکنید. زمانی که سرمای سختی وجود دارد و اولین زمستان گیاه است مقدار اندکی مالچ را به خاک اضافه کنید و در بهار ان را بردارید.

https://blog.booyegol.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%a8%db%8c/

حشرات/بیماری ها

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها معمولا بادوام و محکم هستند. انها مستعد مبتلا شدن به پژمردگی بر ار قارچ، زنگار، پوسیدگی ، دمل برگ، سوسک ژاپنی و کرم ها نماتود هستند.

بسیاری از باغداران از اینکه چرا تعداد زیادی مورچه روی غنچه های پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) می خزند، شگفت زده می شوند. انها به ازای حمله به حشرات خورنده غنچه شهد می خورند. هرگز به مورچه ها سمپاشی نکنید چون انها به شکوفا شدن پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها کمک می کنند .

خوشبختانه گل صد تومانی از گیاهان مقاوم محسوب می شود و شما می تواند در باغچه خود انها را پرورش دهید.

برداشت/ انبار کردن

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها گلهای بسیار زیادی می دهند که بیش از یک هفته سالم باقی می ماند. برای کسب بهترین نتیجه زمانیکه غنچه ها هنوز محکم هستند انها را با ساقه بلندشان ببرید.

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

گونه های توصیه شده:

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها در بهار گل می دهند اما برای گل داشتن از انها در زمانهای مختلف می توانید از گونه های زیر استفاده کنید:

  • Early Scout
  • Firelight
  • Karl Rosenfield
  • Norma Volz
  • Elsa Sass

3 قانون برای پرورش پیونی های ( گل صد تومنی یا peony ) عالی

الک وایت ، باغدار و پرورش دهنده پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) از سختی های پرورش ان و 3 قانون برای بدست اوردن پیونی های ( گل صد تومنی یا peony )  کامل می گوید

من عاشق گلها ، بوته ها و درخت های پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) هستم . من عاشق ظرافت همیشگی ، رنگ ها ، شکوفه ها و رایحه بی نظیر انان هستم. هر باغبانی باید در باغچه خود پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) داشته باشد.

بسیاری از افراد به دلیل فصل کوتاه گلدهی انان از پرورش انان صرف نظر می کنند . انها ممکن است فکر کنند که گلهای بهتری وجود دارند که هم خوش رنگ تر هستند و هم قیمت بالاتری دارند. شاید تصور شود که پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) یک گیاه دشوار برای پرورش دادن است اما این گیاه زمان گلدهی بی نظیر است و نیاز به مراقبت کمی دارد و چه برای افراد مبتدی و چه باتجربه عالی است.

https://blog.booyegol.com/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-11-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b4%da%a9%db%8c/

 

اندازه و رنگ ها

اندازه گیاه عالی است و شامل رنگ های بسیاری از سفید تا زرد ، صورتی تا بنفش و دیگر رنگ ها می باشد. گلهای تک، نیمه دوقلو و دوقلویی از پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  وجود دارند که به طور استثنائی بسیار زیبا هستند و این پیش از مشاهده گلهای معطر انان است.

بیشتر پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  معطر و دارای رایحه هستند . رایحه بعضی از انان از بقیه قوی تر است. برای مثال    Paeonia lactiflora‘Duchesse de Nemours یک گل دو قلوی سفید رنگ با مرکز نرم و خامه ای است که دارای بوی بسیار دلپذیری است . گل مورد علاقه من بوته گلهای Catharina Fontijn است که عطر دلپذیر و تندی را تولید می کنند. تعداد اندکی از گیاهان هستند که هم اندازه و هم رنگ زیبایی داشته باشند و در ضمن دارای رایحه باشند.

گل صد تومنی یا پیونی ( Peony )

بنابراین پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) دارای گلهای زیبا، تاثیرگذار و معطری است و این موضوع در حاشیه ان را بسیار جذاب می کند. این گیاه دیگر چه ویژگی دارد؟ بر خلاف نگاه رایج که پرورش پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها کار دشواری است و خود انان نیز گیاهان ظریف و کم دوامی باید گفت که پرورش انان بسیار اسان است و نیز بسیار مقاوم هستند. انها برای چندین سال و به راحتی در یک گلدان زندگی می کنند اما باید بدانیم که انها در زمین راحت تر هستند.

اینها البته نکات اندکی درباره پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) هاست اما دانستن انها باعث می شود تا برای ده ها سال شما گلهایی معطر، زیبا و عالی داشته باشید.

 

اینها 3 قانون من برای پرورش پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) هایی عالی هستند:

 

قانون اول :

یادتان باشد که پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را زیاد عمیق نکارید. ریشه ها نباید پایین تر از 6 سانتی متر کاشته شوند . اگر انها پایین تر کاشته شوند ممکن است شاخ و برگ شگفت انگیزی بدهند اما دیگر گل نخواهند داد.

اگر در باغچه یا باغ خود پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ای دارید که گل نمی دهد احتمالا به این دلیل است که عمیق تر از اندازه لازم کاشته شده و یا موقع پاشیدن مالچ زیر خاک قرار گرفته است. تا پاییز صبر کنید و سپس با احتیاط و دقت گیاه را بیرون اورده و دوباره بکارید.

قانون دوم:

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را در نقطه و مکانی افتابی بکارید. اگر چه بسیاری از گونه ان می توانند سایه را تحمل کنند اما باید توجه کرد که اگر پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) در سایه سنگین قرار بگیرد دیگر تمایلی به گلدهی مناسب ندارند.

https://blog.booyegol.com/48-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%af/

قانون سوم :

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) را در خاکی حاصلخیز و با زهکشی ازاد بکارید. پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها معمولا نسبت به خاک ایراد گیر نیستند و از خاکهای رسی و اهکی راحت هستند چون از نوع زهکشی ازا هستند. انها دوست ندارند که در زمستان در اب غوطه ور باشند.

غنی و حاصلخیز

همانطور که مشاهده می کنید قوانین فقط مربوط به کاشت پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony ) است. بعد از کاشتن می توانید گیاه را به طور کامل به حال خود واگذارید. در حقیقت اگر خاکی غنی و حاصلخیز داشته باشید احتمالا دیگر نیازی به تغذیه پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ندارید اما اگر خاکتان چندان مناسب نیست ، تغذیه ان با کود در بهار راه حل ان است. همچنین کندن برگهای مرده در پاییز برای جلوگیری از پژمردگی پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ایده مناسبی است.

 

پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) کم هزینه و قابل اتکا

بنابراین پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) کم هزینه و قابل اتکا هستند.  انها به طرز نامناسب رشد نمی کنند تا باغ شما را اشغال کنند. ب یشتر انان تا ارتفاع 80 تا 90 سانتی متر رشد می کنند و دارای عرض 60 تا 80 سانتی متر هستند. البته انان در زمستان به درون خود فرو می روند تا در بهار دوباره گل بدهند و باغ شما را زیبا کنند.

در کل پیونی ها   زیاد از بیماری و حشرات رنج نمی برند و نیاز به مراقبت و توجه کمی دارند. حال که درباره پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) ها صحبت می کنیم بگذاریم این افسانه را از بین ببریم که پیونی  ها دوست ندارند جابجا شوند.

بر اساس قانون اول شما می توانید با دقت پیونی ها را در پاییز جابجا کنید و در جای دیگر بکارید. این موضوع به همین اسانی است.

 

گل صد تومانی ؛ کم هزینه ، عمر طولانی ، نگهداری آسان

پیونی ها برای رشد احتیاج به زمان دارند پس صبور باشید . ممکن است به علت زمانبر بودن وسوسه شوید تا گیاهی ارزانتر و کوچکتر بخرید اما به جای این کار من توصیه می کنم که یک گیاه مناسب پیونی ( گل صد تومنی یا peony ) 3 تا 5 ساله یا بیشتر بخرید.

دوام پیونی ها ( گل صد تومنی یا peony )  ، کم هزینه بودن و عمر طولانی همگی دلایلی برای دوست داشتن انان است اما رایحه و زیبایی بی بدیل انان برای شما به یک شاهکار است.

https://blog.booyegol.com/variety-of-pink-flowers/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا