حتما به این نوشته امتیاز بدید و ما رو در گوگل همراهی کنید post

سلامی از جنس ساکولنت ها خدمت مخاطبان بوی گل ، امروز براتون مطلبی رو آماده کردم که سوال خیلی از شما هاست ؟! ساکولنت چیست ؟ از خانواده کدام نوع گیاهان است ؟ نحوه مراقبت و نگهداری از ساکولنت ها به چه صورتی است ؟ نحوه تکثیر آن ها و … امیدوارم با استفاده از این مطلب ، به سوال هایتان پاسخ داده باشیم .

راهنمای مراقبت و نگهداری از ساکولنت ها

این یک راهنمای کوچک برای مراقبت مناسب از ساکولنت ها و کاکتوس ها می باشد که دارای نکات خوبی برای داشتن یک گیاه سالم و شاد بر پایه تجربیات شخصی است.

ساکولنت ها

دانش های اولیه از ساکونت ها

در ابتدا مطالبی عمومی برای مراقبت از ساکولنت ها اورده می شود که به شما کمک بزرگی می کند.

·      ساکولنت ها و کاکتوس ها از یک خانواده هستند. این یعنی انها انواع مختلفی دارند و مکان های خشک و کم آب را دوست دارند.

·      واژه ساکولنت به برگهای کلفت و گوشتی گیاه برمی گردد که از انها برای حفظ اب استفاده می شود.

·      از انجایی که ساکولنت ها هم کاکتوس هستند بعضی از انها ممکن است تیز و خاردار باشند پس هنگام کار با آن ها مواظب باشید .

این همه اطلاعات عمومی است که شما برای مراقبت از گیاه نیاز دارید .

https://blog.booyegol.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%ba%da%86%d9%87-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b3%d8%a7%da%a9%d9%88%d9%84%d9%86%d8%aa/

ساکولنت ها

آبیاری ساکولنت ها

اگرچه بیشتر مردم فکر می کنند که ساکولنت ها در صورت غفلت هم رشد می کنند اما در واقع اینطور نیست و انها مانند دیگر گیاهان خانگی نیاز به مراقبت درست دارند.

مهمترین قانون : با لاغر شدن برگ به گیاه اب بدهید.

این قانون بسیار مهم است. اگر برگهای گیاه پژمرده و لاغر هستند به اب زیادی نیاز دارد.

من خود به طور منظم هفته ای یک  قاشق سوپخوری به هر یک از گیاهان ساکولنت خود اب می دهم.

در زمستان کاکتوس ها و ساکولنت ها به حالت خواب و سکون فرو می روند و مانند همیشه نیاز به اب ندارند اما من دریافته ام که در زمستان در صورت نرسیدن اب به مدت ۱.۵ هفته گیاه شروع به پژمرده شدن می کند.

به یاد داشته باشد که برگهای ساکولنت باید گوشتی بمانند و اب دادن مرتب به انها کلید این کار است.

اگر فراموش کردید که به گیاه سه هفته یا بیشتر اب بدهید اصلا نگران نشوید. در این موقعیت گیاه از اب ذخیره خود مصرف می کند تا زمانیکه شما به ان اب بدهید.

اگر این اتفاق برای شما افتاد گمان نکنید که باید گیاه را برای جبران این چند هفته در اب غرق کنید. برای یک گیاه ساکولنت یک قاشق سوپخوری یا کمتر مناسب است.

ساکولنت ها

خاک و مخلوط گلدان برای ساکولنت ها

تعویض گلدان کاکتوس و ساکولنت بسیار کار جالبی است مخصوصا زمانی که شما گلدان دکوری با ایده خلاقانه ای درباره گلدان داشته باشد.

بعضی ها دوست دارند که از فنجان استفاده کنند اما دیگران از گدانهای ساده استفاده می کنند. هر چیزی که مورد استفاده قرار می گیرد باید توجه داشت که کاکتوس و ساکولنت زهکشی را دوست دارند. اگر فنجانتان سوراخ زهکشی ندارد نگران نباشید چون اضافه کردن تعدادی سنگریزه به ته ان کمک بسیار بزرگی می کند.

من مقداری از خاک گلدان طبیعی را نگه می دارم تا با مخلوط گلدان ترکیب کنم. زمانی که میخواهم گلدان کاکتوس خود را عوض کنم از دستکش ضخیم استفاده می کنم چون دوست ندارم خار به دستم فرو رود.

ساکولنت ها

نور خورشید و گرما برای ساکولنت ها

من معمولا گیاه ساکولنت خود را بر روی طاقچه بالای سینک اشپزخانه می گذارم زیرا جایی است که بیشترین نور غیر مستقیم را دریافت می کند.

مهمترین نکته برای نور افتاب ، سبک و غیرمسقیم بودن ان است. بنابراین اگر بالای سینک خود جایی را دارید بهترین مکان برای ساکولنت خواهد بود چون نور با عبور از پنجره به گیاه شما می رسد. در زمستان ، ساکولنت خود را به داخل بیاورید. پایه غربی پنجره نیز برای گذاشتن گیاه مناسب است چون نور افتاب در بعدازظهر چندان سنگین نیست.

توصیه: فراموش نکنید که گلدان را بچرخانید تا گیاه به صورت مستقیم و صاف رشد کند.

اگر نور افتاب کافی برایتان فراهم نیست می توانید از لامپ های مخصوص برای تامین گرما استفاده کنید.

من مشکلی با گیاهان خود نداشتم به جز یک گیاه که Echeveria nodulosa نام داشت. این گیاه زیاد تمایلی نداشت تا لب پنجره باشد چون پژمرده می شد.

ساکولنت ها

تکثیر ساکولنت ها

زمانی که گیاه نور دریافت می کرد من مشاهده می کردم که انها به سمت پنجره خم می شوند و بسیار بلند می شوند و برگهایش شروع به پخش شدن و جداشدن از هم می کنند. به زودی پایه برگ از بین می رفت و باید جدا می شد. در اخر من یک ساقه بلند با تعدادی برگ های سالم و کمی گل در بالا باقی گذاشته بودم .

ساکولنت ها

زمان تکثیر

این یعنی زمان تکثیر فرا رسیده است. زمانی که من اولین بار مطالعه کردم که چگونه باید از پخش و شلوغ شدن گیاه جلوگیری کنم نام ان را “سر بریدن” گذاشتم چون باید سر گیاه را می بریدم و یک ته مانده از گیاه باقی می گذاشتم.

این کار برای من ترسناک بود و به همین علت با مطالعه دوباره دریافتم که تکثیر راه حل ان است.

به طور اساسی این سه بخش تکثیر ساکولنت است :

۱.ته مانده ( کنده گیاه )

۲. گل و بوته

۳. تکه های کوچک

اولین قدم برای تکثیر ،کندن کامل برگهای قسمت پایین از ساقه است (حتی اگر سالم باشند). برگها را پس از خشک شدن(۲ تا ۳ روز) را روی یک حوله کاغذی خیس بگذارید. شما به زودی متوجه می شوید که برگ ها شروع به رشد می کنند و از هر برگ یک گل جدید می روید و شما جنگلی از ساکولنت خواهید داشت. توجه داشته باشید که همه برگها اینگونه نخواهند شد. این روند ۳ تا ۴ هفته طول می کشد.

ساکولنت ها

ساقه های ساکولنت ها

اکنون شما یک ساقه بلند با گلی بالای سر ان دارید. گل را با مقداری از ساقه به همراه ان ببرید و ان  را در اب فرو ببرید تا زمانیکه ساقه سفت و خشک شود(حدود ۵ روز). به زودی ریشه ها پدیدار می شود و می توانید گل را درون یک گلدان بکارید. این جریان ۲ تا ۳ هفته طول میکشد.

سپس بقیه ساقه را ببرید و ان را در عمق یک گلدان بکارید. با این کار بخش های جدیدی شروع به رویش خواهد کرد که در حدود ۳ هفته طول می کشد.

ساکولنت ها

تذکرات و توصیه ها برای ساکولنت ها

–       هفته ای یک بار به گیاهان خود اب بدهید یا زمانی که دیدید برگها لاغرتر شده اند.

–       برای هر گیاه یک قاشق سوپخوری آب کافی است .

–       در هنگام جابجایی انها به گلدان دیگر از دستکش استفاده کنید .

–       گیاه را بچرخانید تا به طور صاف و مستقیم رشد کند .