حتما به این نوشته امتیاز بدید و ما رو در گوگل همراهی کنید post

سوال خیلی از باغبان ها و دنبال کنندگان بوی گل ! چگونه کیفیت خاک را افزایش دهیم ؟ آیا محصولاتی هستند که روی کیفیت خاک تاثیرگذار باشند ؟ آسان ترین روش برای تقویت خاک چیست ؟ بهینه ترین روش های تقویت خاک … بوی گل را دنبال کنید تا جواب سوال هایتان را دریافت کنید . در این مطلب ، به زبان یکی از باغبانان مطرح اروپا با اصول تقویت خاک با استفاده از قارچ ها ، آشنا خواهید شد .

بیایید درباره قارچ صحبت کنیم

اولین بار ۸ سال پیش وقتی در حال سفر بودم تا اولین کتابم را بنویسم با مایکوریزا( به معنی”قارچ ریشه ای” ) آشنا شدم. در مراسمی در اورگون، یک سخنران در مورد روابط سودمندی که بین قارچ و گیاهان ( که هر دو بالای زمین و در خاک قرار دارند ) صحبت کرد . حیف شد که به دقایق آخر صحبت هایش رسیدم و تا امروز نتوانستم نام وی را به یاد آورم، اما همان صحبت های اندک فکری در ذهنم ایجاد کرد . قارچ چیزی بیش از یک ارگانیسم زنده در دنیا است . قارچ ها جوامع دوستانه ای با دیگر ارگانیسم ها ( از جمله گیاهان ) تشکیل می دهند.

اهمیت سلامت خاک

من تاکید زیادی بر اهمیت سلامت خاک دارم، اما باز هم اعتراف می کنم که این موضوع بسیار پیچیده است – یا حداقل حس پیچیده ای دارد. در زیر سطح خاک یک دنیای زنده ی کامل وجود دارد که به همان اندازه ی دنیای بالای خاک پیچیده است. چیزهای زیادی وجود دارند که در مورد اتفاقاتی که در زیر خاک می افتند و تاثیراتی که در روی خاک می گذارند، می توان آموخت. با این همه، چیزی که می دانم و واقعا مطمئن هستم این است که هیچی نمی دانم. گاهی این تفکر زیاد به سراغم می آید.

محصول جدیدی به نام مایکوریزا

امسال، Bio-Organics، یکی از چندین شرکتی که استفاده از مایکوریزا در صنعت کشاورزی را تبلیغ می کند، یکی از اسپانسرهای این سایت شد و در زمان عالی ای هم این اتفاق افتاد. ناگهان متوجه شدم که در این مورد باید بیشتر کند و کاو و تحقیق کنم. بهار سال ۲۰۱۳ سومین بهار باغچه ی جدید من است. در دو سال اول، من میزان زیادی کود ارگانیک و کود جانوری به خاک شنی اضافه کردم تا کیفیت و ارزش غذایی آن را افزایش دهم، در کل قصدم این بود که باغچه را به محل بهتری برای رشد و پرورش محصولات سالم تبدیل کنم. بسته به نوع گیاه، من همچنین مواد مغذی ارگانیک با واکنش کند تری نیز به گوشه و کنار باغچه اضافه کردم.  با این وجود، اگرچه اوضاع به خوبی پیش رفت، باز هم احساس می کردم که کار بیشتری از دستم بر می آید. این جا بود که مایکوریزا وارد عمل شد. اگرچه این ماده ارزان نیست(عامل دیگری که مرا از پیش رفتن بیشتر باز داشت)، اما باعث شد بتوانم محیط پرورش و رشد عالی و سالم تری در خاک ایجاد کنم و در عوض، وابستگی زیادم به موادی چون کودهای ارگانیک صنعتی را کاهش دهم.

مایکوریزا چیست و چگونه عمل می کند؟

خاک سالم غنی و زنده است، سرشار از باکتری ها، قارچها، پروتوزوئید ها است و میزبان دیگر ارگانیزم های زنده ای است که برخی از آنها با گیاهان واکنش می دهند (به روش مفید) تا آنها را خوشحال و سرزنده نگاه دارند. مایکوریزا به طور دقیق تر قارچ هایی هستند که به ریشه های گیاه می چسبند و کربوهیدرات های تولید شده توسط گیاهان را جذب می کنند. در عوض، آنها شبکه ی وسیعی از رگه های نازکی که در اعماق خاک نفوذ می کنند و مواد مغذی و آبی که توسط گیاه مورد استفاده قرار می گیرند را استخراج می کنند. به این صورت، یک ارتباط مفید و موثر شکل می گیرد.

این ارتباط چه کار می کند؟

کاربرد مایکوریزا برای خاک ضعیف و حتی مرده، برطرف کردن مشکلات سیستمی زیر است:

  • مقاومت و ماندگاری در برابر خشکی را افزایش می دهد. مایکوریزا کمک می کند تا آب بیشتری در خاک در دسترس گیاه تولید شود.
  • به گیاه کمک می کند مواد مغذی ای را که در خاک وجود دارند را جذب کند. جذب فسفور با اضافه شدن مایکوریزا افزایش می یابد.
  • به گیاه کمک می کند در برابر برخی بیماری ها مقاوم تر شود.
  • به گیاه کمک می کند سیستم ریشه ی قوی تری به وجود آورد.
  • میزان ثمر دهی و محصولات را افزایش می دهد.

کاربرد مایکوریزا

اگرچه به کاربرد مایکوریزا در مواقع خشکسالی علاقه دارم، اما همچنین توجهم به مقاله ای هم که به کاربرد آن در توسعه ی نهال های سالم تر و گیاهان گلدانی اشاره کرده بود نیز جلب شد(البته هیچوقت به ذهنم خطور نکرد که این کاربرد مایکوریزا در اینجا هم مناسب باشد). جالب است بدانید که، به نظر می آید این قابلیت از جمله قابلیت های تجاری محبوب و وسیع علمی محصولات است. در مقاله با نام “مایکوریزای قدرتمند”، وقتی مایکوریزا به خاک گلدانی اضافه می شود در “به دست آوردن تمام مواد مغذی از گلدان کمک کرده و قارچ ها از ریشه ها در مقابل بیماری های ناشی از آبدهی بیش از حد محافظت می کنند”. شکل پودری مایکوریزا نیز قبل از کاشت، به شکل گرد مستقیما وارد دانه ها، قطعات و پیوندها می شود تا به توسعه ی سیستم های ریشه ای قویت تر از همان ابتدا(برای جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام پیوند زدن)کمک کند.

 

در پایان به دوست داران بوی گل توصیه می کنم حتما مطالب زیر را بخوانند

آموزش و راهنمایی آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

چگونه گل و گیاه را به گلدانی بزرگ تر ببریم