حتما به این نوشته امتیاز بدید و ما رو در گوگل همراهی کنید post

اگر تا امروز به سراغ گل و گیاه آپارتمانی زنده نرفته اید فقط به خاطر موانع نگهداری از آن ها ! بهتر است تجدید نظر کنید ! با خواندن این مطلب خواهید اموخت که نگهداری از گل و گیاه زنده در آپارتمان ها و خانه هایمان خیلی هم سخت نیست !

اگر فکر می کردید تنها نوع گیاهی که می توانید زنده نگه دارید گیاه های مصنوعی و پلاستیکی می باشند ، پس بهتره دیگه قیمه هارو نریزیم تو ماستا ! این طرز فکر اصلا درست نیست .

گل و گیاه آپارتمانی مار ( سنسویرا )

سنسویرا (که در زبان عامه به آن گیاه مار می گویند) یک گیاه بسیار مقاوم است که آسیب رساندن به آن کار مشکلی است. این گیاه می تواند در شرایط کمبود نور، کم آبی و به طور کلی ، بی توجهی زنده بماند. این گیاه علی رغم بی توجهی ، شما را با تصفیه ی هوای آپارتمانتان شرمنده می کند.

از لحاظ تاریخی، سنسویرا ها در فرهنگ های چینی، آفریقایی، ژاپنی و برزیلی بسیار با ارزش تلقی می شود. در چین، آنها را نزدیک درب های ورودی خانه نگهداری می کنند چون بر این باور هستند که سبب می شود ۸ فضیلت وارد خانه ی آنها شود. در آفریقا، این گیاه برای تولید فیبر مورد استفاده قرار می گیرد، فیبر به خاطر مزیت های پزشکی اش بسیار با ارزش است و مردم آفریقا از فیبر به عنوان یک طلسم محافظ در برابر جادو نیز استفاده می کنند. ( همون چشم نظر خودمون )

Genus نامی است که روی رایموندو دی سانگرو، شاهزاده ی سانسورو گذاشته اند. وی از حامیان با وفای باغبانی در قرن ۱۸ام ایتالیا است. نام وی از الگوی موج مانند موجود روی برگ های گیاه مار الهام گرفته شده است. گیاه مار نه تنها ریشه در تاریخ دارد، بلکه همچنین یک عنصر محبوب برای دکوراسیون فضاهای مختلف است.

گل و گیاه آپارتمانی

بررسی گیاه و گیاه آپارتمانی مار

سنسویرا از جمله گیاه های جاودانه ی همیشه سبزی است که می تواند در هر مکانی از ۸ تا ۱۲ اینچ ارتفاع رشد کند. برگ های شمشیر مانند آن تقریبا دو پا طول دارند. شاخ و برگ های سخت و محکم، عریض و صاف به سمت بالا بوده و رنگ آنها سبز تیره با حاشیه ی سفید و زرد می باشد. شاخ و برگ این گیاه به خاطر قابلیت زنده ماندن در اکثر شرایط رشد نامناسب بسیار مشهور هستند.

همچنین شاخ و برگ های این گیاه به خاطر قابلیتشان در تصفیه ی هوایی که تنفس می کنیم بسیار مورد ستایش هستند. چون این گیاهان عمدتا در شب اکسیژن تولید می کنند، بنابراین گیاه مار یک همدم بسیار خوب و مناسب برای اتاق خواب است.

انواع گل و گیاه آپارتمانی مار

حدودا ۷۰ گونه ی مختلف گیاه مار وجود دارند که این گونه ها بومی آفریقا، ماداگاسکار و آسیای جنوبی هستند. یکی از ارزش های این گیاه به خاطر فیبرهایش می باشد که از فیبر آن برای ساخت طناب و سبد استفاده می شود.

بهتر است به برخی از جالب توجه ترین گونه های این گیاه نگاهی داشته باشیم

گل و گیاه آپارتمانی مار

گل و گیاه آپارتمانی مار ، سنسویرا تریفاسکیاتا (زبان مادر زن)

مرسوم ترین گونه ی گیاه مار برای کاشت، گونه ی سنسویرا تریفاسکیاتا است که نام دیگر آن زبان مادر زن است. این نام به خاطر برگ های بلند و نوک تیز این گیاه به آن داده شده است. اگرچه بسیار بعید است که این گیاه شکوفه بدهد، اما ممکن است یک روز از خواب بیدار شوید و مشاهده کنید که یک گل بلند پوشیده شده با جوانه ها به شما لبخند می زند.

این اتفاق زمانی می افتد که گیاه دچار فشار و استرس ملایم می شود، اما این فشار و استرس آسیبی به گیاه شما نمی زند. گل های سفید یا کرمی رنگ این گیاه وقتی کاملا باز شوند شبیه به نیلوفر هستند. درست مثل برخی از نیلوفرها، این گل ها نیز عطر مست کننده ای دارند که می تواند فضای اتاق را پر کند. متاسفانه، آفات مختلف نیز ممکن است جذب این عطر شوند.

گل و گیاه آپارتمانی مار

گل و گیاه آپارتمانی مار ، سنسویرای پیچک

همانطور از نام مشخص است، این گونه دارای برگ های پیچکی است. سنسویرای پیچک که یک گیاه با رشد نسبتا پایین و کم است، شاخ و برگ های سبز و زرد متنوعی تولید می کند. گل دهی این گیاه بسیار نامنظم است و بعد از گل دهی، گیاه دیگر برگ های جدید تولید نمی کند. ارتفاع این گونه تا حدود  ۱ یا ۲ پا رشد می کند و عرض آن با دیگر گونه ها تقریبا مشابه است.

گل و گیاه آپارتمانی مار

گل و گیاه آپارتمانی مار ، سنسویریا روبوستا

این گونه بومی هند است و یکی از گونه های منحصر به فرد و مطلوب گیاه مار است. با وجود طبیعت قوی و ایمن در برابر بی توجهی، گاهی به این گونه “گیاه ضد گلوله” هم گفته می شود. برگ های این گونه کوتاه تر و عریض تر از برگ های دیگر گونه ها هستند. البته رنگ و الگوی عمودی برگ ها مشابه هستند.

 

نکاتی برای نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی مار

اگرچه نگهداری از گیاه ما آسان است، اما بهتر است همیشه با اصول و نیازهای یک گیاه آشنا باشید. اگر می خواهید بدانید که چگونه باید از گیاه مار مراقبت کنیدف پیشنهادات بوی گل را مد نظر قرار دهید.

 

نور آفتاب

نور گل و گیاه آپارتمانی مار

همانطور که قبلا گفتیم، گیاه مار بسیار سرسخت بوده و نگهداری از آن بسیار ساده است. این گیاه در برابر نور مستقیم آفتاب و شرایط کم نوری مقاوم است، اما شرایط ایده آل برای آن نور غیر مستقیم آفتاب است.

آب مورد نیاز

آب گل و گیاه آپارتمانی مار

گیاه مار به راحتی می پوسد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که خاک آن خشک باشد و زیاد از حد به آن آب ندهید(به خصوص در فصل زمستان) اجازه دهید خاک بین فواصل آب دهی خشک باشد . چون این گیاهان اصالتا در بیابان های خشک وجود دارند، پس بهترین خاک برای آنها خاک های شنی است.

دما مورد نیاز

دما گل و گیاه آپارتمانی مار

دمای بین ۵۵ تا ۸۵ درجه ی فارنهایت برای گیاه مار ایده آل است، به هر حال، این گیاه دمای گرم تر را ترجیح می دهد. دمای کمتر از ۵۰ درجه ی فارنهایت می تواند به آن صدمه بزند.

سم

سم گل و گیاه آپارتمانی مار

اگرچه سطح سم این گیاه کم است، اما بهتر است حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه دارید. مسمویت توسط این گیاه برای حیوانات خانگی می تواند باعث بروز ترشح بیش از حد بزاق دهان، درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. کسب دانش در مورد گیاهان سمی می تواند به شما در پرهیز از هر گونه اتفاق از این قبیل کمک کرده و به طور کامل از این گیاه لذت ببرید.

آفات و مشکلات

آفات و مشکلات گل و گیاه آپارتمانی مار

اگرچه رشد و پرورش این گیاه آسان است، اما به هر حال مشکلاتی هم وجود دارد که ممکن است با آنها مواجه شوید. آب دهی بیش از حد و در معرض سرما بودن کلید بروز مشکلات است. این گیاهات سرسخت چند مشکل مرتبط با حشره  دارند. به هر حال، این گیاه ممکن است دچار آفت شته و برخی گونه های عنکبوت شود. چون این آفات شیره ی برگ ها را می مکند، باعث بروز زخم های کوچک و ریختن برگ ها شوند. می توان با استفاده از الکل به عنوان یک روش کنترل و پیشگیری از آفت شته جلوگیری کرد. عنکبوت ها را می توان با شستن برگ ها و افزایش رطوبت اطراف گیاه از بین برد.

گیاه مار از جمله گیاهانی است که واقعا نگهداری از آن کار ساده ای است، این باعث می شود انتخاب مناسبی برای باغبان های تازه کار یا افرادی که به تازگی می خواهند گیاه خانگی نگهداری کنند باشد. اگر به فکر یک گیاه خانگی سازگار، کم مشکل و زیبا هستید پس گیاه مار همانی است که در جستجویش هستید.