اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

صنعت گیاهکشت و پرورشگیاهانی گلدانی

راهنمای نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام : اطلاعات و نکات رشد

اینبار براتون نحوه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی زنبق رو شرح می دم ، چیزی که باید به طور خلاصه خدمتتون بگم این گیاه برای حیوانات خونگی اصلا خوب نیست ! بخاطر همین باید از دسترس آن ها دور نگه دارید . این گل از خانواده Araceae هست و دلیل نامگذاریشم شکل گل هاش است همچنین فوق العاده مناسب برای تصفیه هوای خانه های شماست .

راهنمای نگهداری از زنبق آرام: اطلاعات و نکات رشد

اسپاتیفیلیوم یا همان زنبق آرام مدت ها است که از جمله گیاهان مورد علاقه ی افراد گیاه دوست است. این گیاه از جمله گیاهان خانگی سازگار و دارای نیاز به نگهداری کم است. زنبق های آرام در واقع اصلا زنبق نیستند، اما یکی از اعضای خانوانده ی Araceae ها هستند. گل های آن شبیه به زنبق یا نیلوفر بوده (هر دو گیاه متعلق به یک خانواده هستند) و دلیل نامگذاری زنبق روی آنها نیز همین است. قسمت قابل مشاهده گل شامل یک غلاف پوشاننده ی سفید(معروف به اسپات) است که شبیه به یک پرچم تسلیم سفید است.

انواع مختلف سایز ها و گونه های زنبق های آرام موجود هستند. بیشتر آنها به عنوان گیاهان خانگی استفاده می شوند، چون می توانند تا ارتفاع 3 پا رشد کنند و عرض آنها با برگ های بزرگ و برجسته تزئین می شود. گونه ی مائونا لوآی کبیر ( یک گونه ی ترکیبی از اسپاتیفیلیوم) گونه ی سایز متوسط استاندارد این گیاه است. این گونه تا ارتفاع 4 پا رشد می کند و دارای شاخ و برگ برونز – سبز با اسپات های فنجانی شکل بزرگ و فراوان می باشد.

گل و گیاه آپارتمانی مورد علاقه ناسا

این گیاه پس از اینکه ناسا آن را در لیست “10 گیاه برتر خانگی تصفیه کننده ی هوا” قرار داد، در سراسر جهان به رسمیتی که مستحقش بود دست یافت.

این گیاه استوایی عاشق سایه به تصفیه ی هوای تنفسی ما کمک بزرگی می کند. اگرچه ما قابلیت این گیاه برای ایجاد هوای تمیز و سرشار از اکسیژن را ستایش می کنیم، اما ویژگی های دیگر این گیاه از جمله مراقبت آسان، انعطاف پذیری و طبیعت بخشنده ی آن باعث می شود زنبق آرام از جمله ی محبوب ترین گیاهان خانگی به شمار آید.

گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام

بررسی گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام

این گیاه ، عمدتا بومی جنگل های بارانی استوایی آمریکا است، گیاه زنبق آرام از جمله ی گیاهان پر جنب و جوش و مطلوبی است که به هر فضایی زندگی می بخشد. زنبق آرام استاندارد می تواند از 24 تا 40 اینچ رشد کرده و گونه های مجلل آن می توانند از 32 تا 50  اینچ رشد کنند.

شکوفه های سفید زنبق آرام اکثرا در فصل بهار و بیشتر به شکل یک برگچه ی زیر گل ظاهر می شوند نه یک گل پر زرق و برق. گیاهانی که به خوبی از آنها مراقبت می شود می توانند دوباره در پاییز نیز شکوفه بدهند. شکوفه ها به مدت دو ماه یا بیشتر دوام می آورند و بعد از اینکه شکوفه ها محو شدند، یک دوره ی بدون شکوفه آغاز می شود. مکان مناسب برای زنبق های ارام گوشه های تاریک مثل دفاتر کار، اتاق خواب ها و اتاق های بیمارستان ها می باشند. وقتی قابلیت مراقبت آسان و تصفیه ی هوای زنبق آرام را کنار هم بگذاریم، می بینیم که این گیاه به راستی مستحق بودن در خانواده ی گیاهان خانگی محبوب می باشد.

آیا گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام برای گربه ها سمی هستند؟

زنبق های آرام توسط سازمان ASPCA به عنوان یکی از گیاهان خانگی معمول و مرسوم ثبت شده اند که برای گربه ها سمی به حساب می آیند. این گیاه دارای اگزالات است که این ماده باعث سوزش دهان و شکم حیوان می شود. البته چون این سوزش بلافاصله پس از اولین گاز از گیاه توسط حیوان آغاز می شود، بنابراین حیوان خیلی سریع دست از خوردن گیاه بر می دارد و از مسمومیت های بیشتر جلوگیری می شود. گربه و سگ هایی که برگ های زنبق آرام را می خورند دچار افزایش بزاق دهان، لرزش سر و چنگ کشیدن به دهان می شوند.

از آنجایی که گربه ها موجوداتی چابک و پر جنب و جوش هستند و به کنجکاوی مشهورند، بهترین روش برای محافظت از آنها در برابر صدمه زدن به خودشان این است که گیاه سمی نگهداری نکنید. همچنین باید به نوع گیاهی که توجه گربه ی شما را جلب می کند نیز توجه کنید(گیاهانی مانند تاک یا گیاهان پرپشت) و از خرید اینگونه گیاهان پرهیز کنید. گیاهان خود را به دور از اثاثیه یا محل هایی که باعث دسترسی گربه ها به آنها می شوند قرار دهید. در آخر، می توانید از روش های بازدارنده و ترساننده ( همچون قرار دادن توپ های دارای شکلک در یک جعبه ی دارای سوراخ یا پاشیدن دانه های قهوه روی خاک برای دور کردن گربه از گیاه) استفاده کنید.

آیا گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام برای سگ ها سمی هستند؟

زنبق های آرام را از دسترس سگ ها نیز خارج کنید چون برای آنها نیز سمی هستند. با توجه به راهنمای مسمویت حیوانات خانگی، کریستال های اکزالات کلسیم می توانند باعث واکنش التهابی شوند که نتیجه ی آن ورم دهان، زبان، گلو و مجرای تنفسی حیوان است. اگر سگ شما دچار مسمومیت زنبق آرام شد، باید آن را نزد دامپزشک ببرید. اکثر سگ ها بعد از اولین تجربه ی مسمومیت ناشی از خوردن گیاه دیگر به سمت آن نمی روند.

برای باز داشتن سگ از خوردن زنبق آرام، گیاه را از دسترس آن دور کنید. از دستورات بازدارنده برای دور نگه داشتن سگ از گیاه استفاده کنید. اگر گیاه را در حیاط خانه ی خود نگهداری می کنید، بهتر است در اطراف آن حفاظی قرار دهید.

نکاتی برای نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام

اگر در جستجوی پیشنهاداتی برای نگهداری از زنبق آرام خود هستید، پس به جای درستی ( بوی گل ) آمدید. موارد زیر را مطالعه کنید تا بیشتر در مورد نگهداری از زنبق آرام اطلاعات کسب کنید.

نور آفتاب

نور گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام :

زنبق های آرام فضای نیمه نور و نیمه سایه را ترجیح می دهند و می توانند نورهای فلوئورسنتی را نیز تحمل کنند. در واقع، برخی گونه های این گیاه به خاطر رشد در اتاق های بدون پنجره شهرت دارند. برگ های زرد نشان دهنده ی این هستند که نور بیش از حد به گیاه می رسد و برگ های قهوه ای یا رگه ها نشان دهنده ی این هستند که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است. بهتر است گیاه را در فاصله ی 6 یا 8 پایی شمال یا غرب پنجره قرار دهید.

آب مورد نیاز

 

آب گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام :

اگر نمی دانید چه مدت یک بار باید به زنبق آرام آب بدهید، اولین نکته این است که صبر کنید تا گیاه به آستانه ی خشک شدن برسد سپس به آن آب بدهید. یکی از بهترین دانش ها در نگهداری از زنبق آرام این حقیقت است که وقتی گیاه تشنه می شود سر به زیر می شود و به این شکل به شما می گوید که تشنه است. در کل، بهتر است هفته ای یک بار به گیاه آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. در طول فصل رشد تابستان، برگ ها را با آب تقطیر و ملایم اسپری کنید. در فصل زمستان کمتر به گیاه آب بدهید.

حتی اگر برای مدتی فراموش کردید به گیاه آب بدهید و مشاهده کردید که گیاه شما کاملا نابود شده و از لبه های گلدان آویزان شده است، بلافاصله آن را آبیاری کنید و برگ هایش را نیز اسپری کنید. از اینکه مشاهده می کنید سریعا گیاه شاداب می شود شگفت زده خواهید شد.

زنبق های آرام ممکن است به کلر حساسیت داشته باشند. اگر سیستم آب شهرداری شما کلر زیادی وارد آب می کند، یک ظرف را با آب پر کنید و اجازه دهید آب یک شب در ظرف بماند تا کلر آن بپرد و سپس با آن آب زنبق خود را آبیاری کنید.

دما مورد نیاز

 

دما گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام :

زنبق آرام یک گیاه خانگی عالی است چون در دمای داخل اتاق که بیشتر مردم از آن لذت می برند رشد می کند. این گیاه دمای بین 65 تا 85 درجه ی فارنهایت و آب و هوای مرطوب را ترجیح می دهد. زنبق های آرام نمی توانند سرما یا دماهای کمتر از 45 درجه ی فارنهایت را تحمل کنند. بهتر است در اکثر طول سال این گیاه را داخل خانه نگه دارید و از وسایل گرمایشی و سرمایشی خانه نیز آنها را دور کنید.

سم

سمیت گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام :

از خانواده ی اسپاتیفیلیوم، زنبق های آرام در واقع اصلا زنبق نیستند(شبیه به زنبق هستند) و از این رو شامل سمومی که در زنبق های اصیل وجود دارند نمی شوند. البته این گیاه هم برای گربه ها و هم سگ ها سمی است چون شامل کلسیم اکزالات است. زنبق های آرام باید در خارج از دسترس حیوانات و کودکان قرار گیرند. یادگیری و کسب دانش در مورد خطرات به شما در پرهیز از حوادث کمک می کند.

آفات و مشکلات

آفات و مشکلات گل و گیاه آپارتمانی زنبق آرام :

در مقایسبه با دیگر گیاهان خانگی، زنبق آرام در برابر حشرات و بیماری ها بسیار ایمن است. اگرچه ممکن است دچار آفت عنکبوتی، شته ها و آفات خورنده شوند، اما معمولا با پاک کردن منظم برگ ها می توان این آفات را کنترل کرد. اگر دچار حمله ی آفات شدید، گیاه را با صابون حشره کش اسپری کنید.

علت قهوه ای شدن برگ ها می تواند آبیاری بیش از حد، کود بیش از حد و کمبود رطوبت باشد. یاد بگیرید به نشانه هایی که گیاه از خود بروز می دهد دقت کنید. اگر برگ ها از قسمت پایین گیاه در حال قهوه ای شدن هستند، ممکن است دلیل این باشد که برگ های قدیمی تر نمی توانند با رشد سریع تر برگ های جوان تر رقابت کنند.

برچسب نگهداری آسان

زنبق آرام به 4 دلیل برچست”نگهداری آسان” را از آن خود می کند. اول، وقتی نیاز به آب داشته باشد می پژمرد و بعد از آبیاری سریع شاداب می شود. دوم، در شرایط نور کم نیز رشد می کند. سوم، زنبق آرام بسیار انعطاف پذیر است. دچار آفت شدن یا چند بار فراموشی آبیاری باعث خشک شدن و از بین رفتن آن نمی شوند، اما سریعا به این بی توجهی ها عکس العمل نشان می دهد. در آخر، با نگهداری کافی و تمیز کردن مرتب برگ ها، به نظر نمی رسد که زنبق آرام به اندازه ی رز ها و دیگر گیاهان خانگی شبیه به رز حساس و نازک نارنجی باشد.

 

اگر به گل و گیاه آپارتمانی علاقه مند هستید حتما به مطالب زیر سری بزنید

گل و گیاه آپارتمانی مار: معرفی ، اطلاعات و نکات رشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا