اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

صنعت گیاهکشت و پرورش

7 نکته برای آسان تر شدن کاشت سبزیجات در حیات خانه شما

مقدمه

تا به حال این فکر کردید چگونه می توان با کمترین زحمت و صرفه جویی مالی ، به بیشترین بازدهی ممکن رسید ؟ در این مقاله شما یاد خواهید گرفت چگونه با کمترین خرج ممکن و راحت ترین نوع باغبانی ، به بیشترین و با کیفیت ترین محصول ممکن برسید . شما با خواندن این مقاله ، دیگر با باغچه ای با بی نهایت زحمت روبرو نخواهید شد.

شاید شما هم به مانند بقیه باغبانان خوش سلیقه ، تخته های سبزی می سازید ( مکانی که به وسیله چوب در ابعاد کوچک ساخته و در آن تنها سبزی می کارند ) یا تمامی مسیر های لازم برای داشتن سبزیجات با کیفیت از جمله ، نگهداری از بذر ، آب دادن ، مراقبت از محصول و .. که همه زمان بر است را انجام می دهید ! خب پس باید قبول کنیم باغبانی کاری سخت است و نیاز به حوصله فراوان دارد

ما به شما 7 راهکار معرفی می کنیم که باغبانی را برای شما ، بسیار راحت خواهد کرد و کاشتن سبزیجات را آسان تر از قبل می کند .

همچنین شما می توانید از سایر مقالات ما نیز استفاده کنید

نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی

هفت میانبر در سبزی کاری

1- محصولات ساده را انتخاب کنید ( کاشت سبزیجات)

شاید چیز واضحی باشد اما انتخاب سبزی هایی که اسانتر رشد می کنند زحمت شما را نیز کمتر می کنند.

به عنوان مثال پیاز می تواند از پیازچه ها یا گیاهان جوان رشد کند و تنها کار شما اب دادن و هرس کردن ان تا زمان برداشت است.

کدو و کدو سبز نیز با مقدار کمی زحمت باغبان، مقدار زیادی میوه لذیذ تولید می کند در حالیکه لوبیا بدون دستکاری ان (بر خلاف لوبیا پیچ) به سرعت رشد می کندو محصول میدهد.

2-گیاه گلدانی(پلاگ) بخرید ( کاشت سبزیجات)

گیاه گلدانی، گیاهی است جوان که در گلدان خود و با خاک مناسب به اندازه کافی رشد کرده و اکنون اماده انتقال است.

از انجا که نیازی به بذرکاری و مراقبت نیست، خریدن انها شما را از لحاظ زمانی بسیار جلو می اندازد.شاید به نسبت رشد از بذر گران به نظر برسد، اما برای تخته های شما برنامه های بسیارخوبی خواهند بود،

اگر فضای لازم برای پوشش تمام نهال ها و جوانه های خود را ندارید. فراموش نکنید که پیش از انتقال گیاه (مخصوصا محصولات نرم و لطیف مانند گوجه) شما باید مراحل “اماده سازی” را انجام دهید. زمانی که خطر یخ زدگی و شبنم وجود ندارد به ارامی انها از زیر سقف خارج کرده به مدت 1 تا2 هفته در بیرون نگه دارید.شما هم چنین می توانید گیاهان جدید گلدانی را با روپوش های پلاستیکی یا بطری های پلاستیکی نیمه بریده محافظت کنید.

3-سبزی هایتان را گروه بندی کنید ( کاشت سبزیجات)

سبزی هایی که از خانواده های یکسان هستند، از شرایط رشد مشابه هم لذت می برند. رشد انها کنار هم نه تنها درهم تنیدگی محصولات را ساده می کند بلکه مدیریت انان را هم اسانتر می کند.

به عنوان مثال سبزی های از خانواده کلم، مانند بروکلی یا کلم پیچ برای رشد در کنار هم در یک تخت بهترینند تا در مقابل حشرات انها را به هم پیوند داد. یا گروههای سالاد برگ دار را می توان سریعتر اب داد و درصورت گرم بودن هوا  ، سریع توری سایبان را برپا کرد.

4-تخت های فوری بسازید ( کاشت سبزیجات )

با زحمت و زمان کمتر تخت های جدیدی را با روش بدون حفاری بسازید. فقط بدترین علف های هرز را با بیل بکنید، سپس مقوایی ضخیم را روی زمین قرار دهید.مواظب باشید فضای کافی بین صفحات ان وجود داشته باشد.(ابتدا مقوا را از مواد و چیزهای داخل ان تمیز کنید). سپس به اندازه حداقل 4 اینچ از مواد پوسیده ارگانیک مانند کمپوست یا خاک گلدان ، درون مقوا بریزید. اکنون می توانید بذرپاشی کنید یا گیاه بکارید و کمترین نگرانی در مورد علفهای هرزه نداشته باشید.

5- از ظرف های رشد یا گونی خاک گیاه استفاده کنید ( کاشت سبزیجات )

این دو مورد (که به طور معمول برای رشد محصولاتی مانند گوجه و فلفل استفاده می شود) می تواند برای محصولات با عمق و ریشه کم مانند برگ های سالاد،اسفناج،پیاز و لوبیا بته استفاده شود.

ظرف را خوب تکان دهید تا خاک ان نرم و یکدست شود سپس تا عمق ان را برای ابرسانی شکاف دهید.ظرف را پهن کرده و درون زمین جا دهید و پلاستیک روی ظرف را برش دهید و بردارید. ظرف، علف های هرزه خاک زیر خود را له می کند. زمانی که محصولتان را برداشت کردید می توانید از خاک گلدان برای پر کردن گلدانها استفاده کرده یا اینکه پلاستیک را بریده و ان را به تخته ای دائمی تبدیل کنید.

6-مراقبت از گلدانها را کمتر کنید ( کاشت سبزیجات )

محصولاتی که در گلدانها رشد می کنند، نیاز به اب و کود بیشتری نسبت به انهایی که در زمین رشد می کنند،دارند.از طریق پاشیدن شن یا تکه های پوست درخت روی سطح خاک گلدان، سرعت تبخیر را کم کنید.

گلدانهای بزرگتر دیرتر اب خود را از دست می دهند و مواد مغذی بیشتری نسبت به کوچکترها فراهم می کنند، بنابراین به اب و کود کمتری نیاز دارند.خاک گلدان خاکی برای گیاهان بزرگتر(مانند درختان میوه و بته ها) مناسب است، چون ارامتر رطوبت از دست می دهد.

گلدانهای گروهی کنار هم به شما کمک می کند تا همه انها را یکباره اب دهید و از محصولاتتان در مقابل بادهای گرم محافظت کنید.

اگر می خواهید به تعطیلات بروید،گلدان خود را درون زمین فرو کنید و اطراف ان را به طور کامل پر از اب کنید.این کار باعث می شود تا گلدان خنک بماند ونسبت به گلدانهای روی زمین دیرتر اب از دست بدهد.

7- مسیرهای کم هزینه تر ( کاشت سبزیجات )

مسیرها نیاز به توجه مستمر دارند تا علف هرز در انها نرود .تکه ضخیمی حصیر،تراشه های درخت یا دیگر مواد طبیعی از بین رفتنی ،موارد خوبی برای مسیرهای درون باغچه های سبزی هستند. برای مسیرهای محکمتر ،  می توان از تکه های محکم چوب استفاده کرد.

اگر مسیرهای علفی دارید از تکه های چوب یا دیگر کناره های محکم ، برای کناره های تخت هایتان استفاده کنید تا بتوانید راحت تر اصلاح و چمن زنی را انجام دهید و از خزیدن علف ها به درون تخت جلوگیری کنید.

برای دریافت نکات باغداری و مهمترین و جالب ترین برنامه های باغداری می توانید نرم افزار ان را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا