۱/۵ - (۱ امتیاز)

نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها ، سبزیجاتی هستند که می توان آنها را حتی در حیاط پشتی خانه ی خود نیز بکارید و رشد و پرورش آنها از آنچه تصور می کنید بسیار ساده و آسان تر است.

این نکات در مورد چگونگی رشد و پرورش گوجه فرنگی به شما کمک می کنند تا از این سبزیجات به بهترین نحو محافظت کنید.

دلایل زیادی برای داشتن یک باغ سبزیجات در حیاط پشتی وجود دارند، اما برای بسیاری از ما، تنها دلیل ایجاد چنین باغ یا باغچه ای خودکفایی در پرورش گوجه فرنگی است. چه کاری بهترین از این !

چیزی بهتر از خوردن یک گوجه فرنگی کاملا رسیده و تازه چیده شده از سر بوته هم وجود دارد؟

در آمریکای شمالی گوجه فرنگی رتبه ی شماره یک سبزیجات محبوب در باغداری خانگی را دارا می باشد. هیچ سبزیجات دیگری به اندازه ی گوجه فرنگی مورد توجه پرورش دهنگان گیاه و باغداران قرار نمی گیرد، بنابراین حق انتخاب وسیع و متعددی برای خرید دارید. اما معمولا همه بعد از تحقیقات زیاد، انتخاب خود را محدود کرده و حتی خودشان شروع به کاشت گوجه فرنگی می کنند.

اگر شما هنوز شروع به کاشت آنها نکرده اید، پس بهتر است یاد بگیرید چگونه یک گوجه فرنگی را از مرحله ی کاشت دانه باید پرورش داد و چه موقع بهترین زمان برای کاشت گوجه فرنگی است.

انواع گوجه فرنگی: انتخاب نوع ( نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی )

گوجه فرنگی ها دو نوع رشد دارند:

  • رشد محدود
  • رشد نامحدود

کاشت محدود گوجه فرنگی باعث می شود وقتی گوجه به سایز و حجم مشخصی رسید، دیگر رشد نکند.

چنین کاشتی برای مواقعی مناسب است که قصد داشته باشید محصولات خود را در یک دوره ی ۲ تا ۳ هفته ای تولید و آماده کنید. گاهی به این روش “بوته های انبوه گوجه فرنگی” نیز می گویند. در این روش می توان گوجه ها را در یک فضای سربسته نزدیک به هم کاشت و هیچ مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

در روش رشد نامحدود، گوجه به رشد و تولید ادامه می دهد تا اینکه بالاخره سرما گیاه را از پای در آورد. این گیاهان بسیار بزرگ شده و به نوعی پشتیبانی و مراقبت ویژه نیاز دارند. اینکه از داربست، خیمه یا قفس استفاده کنید به خودتان بستگی دارد، اما برای جلوگیری از پراکنده شدن گیاه روی زمین حتما باید از آنها پشتیبانی و مراقبت کنید.

مراقبت از گوجه فرنگی: استفاده از کود گیاهی (نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی )

فراموش نکنید که حتما از کود استفاده کنید! کود به حفظ رطوبت کمک کرده و از پراکنده و پخش شدن هاگ های بیماری های منتقل شونده از طریق خاک روی گیاهان جلوگیری می کند. کودهای گیاهی بسیاری وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید ( پلاستیک سیاه، کاه، برگ های قطعه قطعه شده، قطعات جاد شده ی گیاه یا یک لایه ذخیم روزنامه) ثابت شده است که پلاستیک قرمز می تواند نسبت میوه دهی گیاه را ۱۲ تا ۲۰% افزایش دهد.

مراقبت از گیاه گوجه فرنگی: هرس گوجه ها ( نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی )

در هر روشی یک سوال بزرگ وجود دارد. اکثر باغداران برخی از مکنده های رشد کرده بین ساقه ی اصلی و ساقه های کناری در طول رشد اولیه ی گیاه را می کنند. اما سوال اصلی اینجاست که چه مقدار لازم است گیاه را هرس کنید؟ گیاهان هرس شده زودتر به بار می نشینند و گوجه های بزرگ تری هم دارند، اما تعداد گوجه ها در آنها کمتر خواهد بود. بیش از حد هرس کردن می تواند باعث آسیب دیدن گیاه به خاطر نور خورشید می شود

نکته :

 

یک لکه ی آفتاب سوختگی زرد که در نهایت به تاول تبدیل می شود. گیاهان هرس نشده تقریبا دو برابر گیاهان هرس شده میوه می دهند، اما زمان خیلی بیشتری برای رسیده شدن میوه نیاز است. هیچگاه از روش کاشت محدود و هرس شده ی گیاه استفاده نکنید چون اینطوری فقط سه دسته بوته خواهید داشت. چون گیاهان کاشته شده با استفاده از روش کاشت محدود فقط در انتهای شاخه ها میوه می دهند، پس مراقب باشید هیچگاه انتهاب شاخه را نکنید چون دیگر میوه نمی دهد.

 

هرس کردن گوچه فرنگی

هرس کردن همچنین بر روی طعم و مزه نیز تاثیر می گذارد. هر چه یک گیاه شاخ و برگ بیشتری داشته باشد، فتوسنتز بیشتری خواهد داشت که این امر باعث تولید شکر بیشتری در میوه می شود. شاخ و برگ بیشتر باعث ایجاد سایه روی میوه شده و میوه را از گرمای خورشید در امان نگه می دارد و باعث می شود میوه دیرتر رسیده شود و در نتیجه طعم بهتری داشته باشد. مسلما، اگر شاخ و برگ های گیاه به اندازه ای ضخیم باشند که هوای تازه به مرکز گیاه نرسد، پس حتما باید گیاه را هرس کنید. اگر گیاهان کاشته شده به روش محدود دارند سر به فلک می کشند، می توانید اجازه دهید تا جای ممکن بالا بروند و به این صورت میوه ی نرسیده زودتر رسیده خواهد شد.

مراقبت از گیاه گوجه فرنگی: چه مقدار آب نیاز است؟ ( نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی )

گیاه گوجه فرنگی در هفته به ۱ تا ۲ اینچ آب نیاز دارد. آبدهی بی نظم ممکن است باعث گندیده شدن گل و شکوفه ها و همچنین باز شدن و از هم پاشیدن میوه شود. یک گیاه که از این لحاظ دچار بی نظمی شده باشد کلسیم را از میوه بیرون می کشد و به ریشه ها می فرستد تا گیاه به رشدش ادامه دهد. علاوه بر رطوبت و آبدهی بی نظم، نیتروژن بیش از حد و نسبت اسیدی بالای خاک نیز در گندیدن گیاه و میوه تاثیر خواهد داشت.

مراقبت از گیاه گوجه فرنگی، تغذیه ( نکاتی برای کاشت و پروش گوجه فرنگی )

بیشتر باغداران چند حقه در آستین خود دارند. یک نفر ممکن است در حفره ی کاشت گیاه پوست تخم مرغ شکسته شده بریزد، یک نفر دیگر از مقدار زیادی کود استخوان استفاده می کند و یک نفر هم از نمک های اپسوم استفاده می کند. اگر حتما باید از کود استفاده کنید، اطراف گیاه را از مخلوط مواد مقوی گیاهان یا دز مناسبی از جلبک دریایی مایع یا چربی ماهی پر کنید. از کودهای دارای نیتروژن زیاد پرهیز کنید، در غیر این صورت گیاهان شما برگ های زردی خواهند داشت. نیتروژن بیش از حد باعث رشد پر پشت شاخ و برگ ها می شود، اما گیاه میوه ی کمی می دهد(یا اصلا میوه نمی دهد). اگر برگ های روی گیاه شما بنفش هستند، پس به فسفر بیشتر نیاز دارند. فسفر مهمترین ماده ی مغذی در تولید میوه است.

 

به شما پیشنهاد می کنیم حتما مطالب زیر را نیز بخوانید

آموزش کاشت صحیح توت فرنگی

آموزش کاشت چغندر در گلدان