حتما به این نوشته امتیاز بدید و ما رو در گوگل همراهی کنید post
در این مقاله می خوانید پنهان

چگونه گیاه را به گلدانی بزرگتر ببریم: ۷ مرحله ساده

شاید برای همه شما پیش اومده باشه ! رشد ریشه گل و گیاه و عدم وجود فضای کافی برای رشد ریشه گل و گیاه …اکثرا ما زمانی که ریشه درحال انفجار است یاد عوض کردن گلدان گل و گیاه خانمان می افتیم ! ایرانی هستیم دیگه چه میشه کرد ! بوی گل براتون راهکاری هایی رو آماده کرده که بتونید همه خاک گلدان گل و گیاه منزلتان را عوض کنید هم زمان و موقع آن را متوجه شوید .

خب برای شروع اول باید نشانه هایی که گل و گیاه ازتون خواهش می کنه خاک منو عوض کنید رو ارزیابی کنیم .

  • به نظر می رسد که گلدان برای گیاه بسیار کوچک است
  • ریشه ها از روزنه های ابدهی بیرون زده است
  • اب روی سطح خاک می ماند و جذب نمی شود
  • خاک خشک شده یا فاسد شده است
  • سالها از زمان تعویض گلدانش می گذرد

به دلیل رشد گیاهتان در فصل بهار یا تنها به دلیل تغییر دکور می خواهید گیاهتان را به گلدان جدید منتقل کنید، البته دلیل آن فرقی نمی کند و بوی گل می خواهد به شما کمک کند تا گیاه در خانه جدیدش سالم باشد.شما باید از هفت مرحله ساده پیروی کنید و به سرعت نتیجه کارتان را خواهید دید.

تجهیزات مورد نیاز برای تعویض خاک گلدانتان

در صورتی که تجهیزات مورد نظر را ندارید می توانید از فروشگاه بوی گل خریداری کنید برای ورود به فروشگاه از  اینجا کلیک کنید

تجهیزات باغبانی

گلدان جدید :

مطمئن شوید که گلدان جدید در عین سبکی بزرگتر است و روزنه های آبدهی دارد.

ماده متخلخل :

باید با ان روزنه های ابرسانی را بپوشانید. فیلترهای قهوه مناسب برای این کار هستند.

مخلوط خاک گلدان:

برای رشد گل و گیاه به خاک اضافه و ماده مغدی نیاز دارید.

بیلچه:

یک بیل دستی کوچک که برای برداشتن گیاه از گلدان به شما کمک می کند.

دستکش:

اگر چه ضروری نیستند اما دستان شما را از آلودگی محافظت می کنند .

قیچی یا چاقوی تیز:

برای بریدن ریشه های اضافه، یک قیچی یا چاقوی تیز اماده داشته باشید.

اب پاش:

اگر چه ضروری نیست اما شما را در اب دادن راحت تر کمک می کند.

چگونه گیاه را به گلدانی بزرگتر ببریم

مرحله اول : گلدانی بزرگتر انتخاب کنید

دلیل عمده در تعویض گلدان اینست که رشد زیاد گیاه باعث شده از خانه فعلی اش بیرون بزند.شما می خواهید به ریشه ها فضای لازم را بدهید تا به خوبی گیاه را رشد دهند و باعث لذت شما شوند. مطمئن شوید که گلدان هم بزرگتر و هم عمیق تر باشد و توصیه می کنیم حداقل یک اینچ اضافه تر از گلدان قبل بسته به اندازه در نظر بگیرید.
نکته تخصصی: مطمئن شوید که گلدان جدید روزنه های ابدهی دارد، در غیر این صورت ممکن است گیاهتان بر اثر ته نشینی اب در گلدان پژمرده شود.

 

مرحله دوم  : روزنه های ابدهی را با یک ماده متخلخل مانند فیلتر قهوه بپوشانید این کار باعث می شود تا خاک بیرون نریزد اما اب اضافه بیرون بریزد.

نکته تخصصی: اگر گلدانتان خاکی است جلوتر ان را بخیسانید. گلدان خاکی رطوبت را جذب می کند و شما مسلما نمی خواهید که گیاهتان را خشک کند.

 

مرحله سوم : لایه ا ی از خاک را درون گلدان بریزید

قبل ازکاشتن گیاه در گل جدید، یک لایه زیرین از خاک بریزید تا ریشه ها فضای جدید برای رشد داشته باشند. به اندازه کافی خاک اضافه کنید تا گیاه فضای لازم را بدون فشار در روی خاک داشته باشد.

مرحله چهارم :قبل از تعویض گلدان به گیاه کاملا اب دهید.این کار باعث سالم ماندن گیاه و هم چنین کنارهم قرارگرفتن ریشه ها می شود.

مرحله پنجم :

گیاه را از گلدان قدیمی بیرون اورید بهتر است به جای بیرون کشیدن یکباره گیاه،گلدان را سر وته کرده در حالیکه دستتان روی گیاه قرار دارد ،ان را چرخانده تا شل شود و بیرون بیاید. می توانید از یک چاقو هم برای جدا کردن گیاه استفاده کنید.

مرحله ششم :ریشه های اضافه را بزنید و ان را مرتب کنید

هرس کردن ریشه های کهنه باعث رشد و نمو گیاه در گلدان جدید می شود. ریشه هایی که از هسته اصلی ریشه ها دورشده اند را ببرید. انها را کوتاه کنید تا به سمت بیرون رشد کنند و نه درون.

مرحله هفتم :گیاه را در گلدان جدید بکارید

مطمئن شوید که گیاه درست قرار گرفته سپس ان را در جای خود محکم کرده و خاک اضافه کنید. وقتی که ان را صاف کرده و قرار دادید ،به ان اب بدهید تا خاک تثبیت گردد.

مرحله هشتم : فراموش نکنید که گیاهتان را در سبدی زینتی به انتخاب خودتان قرار دهید. برای جشن ها و تعطیلات یا برای زینت بخشی به محیط عالی است.

 

حال که گیاهتان را به گلدان جدید برده اید، باید به درستی از ان مراقبت کنید. ما تعدادی نکته را در زیر برای شما اورده ایم تا از انها برای چند هفته اول بعد از تعویض گلدان بهره ببرید. پس از گذراندن یک مدت ،دوباره می توانید به روال سابق مراقبت از گیاهان برگردید.

 

ابیاری مداوم :

گیاهتان مقدار اندکی اب بیشتر نیاز دارد تا با محیط جدید وفق بگیرد. ریشه ها ممکن است رشد کرده و به همین خاطر به اب بیشتری نیاز دارند.

– از نور شدید افتاب پرهیز کنید چون در این مدت گیاه حساس تر می شود.

– کود دادن را به مدت تقریبا یک ماه کنار بگذارید.

 

می توانید راهنمای کامل بوی گل را در زیر همراه با دستورالعمل گام به گام مشاهده کنید.ان را برای خود چاپ کرده و به دوستانتان نشان دهید تا در موارد بعدی از ان استفاده کنند . گیاهتان را به راحتی جابجا کنید و خیالتان اسوده باشد.

 

تعویض گلدان گل و گیاه