حتما به این نوشته امتیاز بدید و ما رو در گوگل همراهی کنید post

گیاه چغندر ( آموزش کاشت چغندر در گلدان)

آموزش کاشت چغندر در گلدان ، گیاه چغندر یکی از محبوبترین سبزیجات فصل پاییز است که به خاطر داشتن خواص فراوان و طعم شیرین و لذیذ، مورد مصرف مردم قرار میگیرد. اما بسیاری از افراد دوست دارند خودشان چغندر پرورش دهند. علیرغم زندگی‌های آپارتمانی امروزی، پرورش چغندر نیز امکان ‌پذیر است. شما به راحتی می‌توانید چغندر را در گلدان پرورش دهید. در اینجا با کاشت چغندر در گلدان و نکات مهم در پرورش آن آشنا می‌شوید.

 


کاشت چغندر در گلدان ( آموزش کاشت چغندر در گلدان)

تقریباً هر چیزی را که می‌توانید در باغچه بکارید، در گلدان نیز می‌توانید پرورش دهید، به شرطی که شرایط لازم برای پرورش آن و نیازهای آن را بدانید. چغندر قرمز ( beet )  که به پخته لبو گفته می‌شود، یکی از محصولات کشاورزی مخصوص فصل سرما است که هم به خاطر مصرف برگها و هم ریشه لذیذ و مغذی آن کشت میشود. برگهای چغندر از سبز تیره تا سبز روشن با رگبرگها و ساقه های قرمز متفاوت است. چغندر اگر چه به میوه پاییزی شهرت دارد اما می‌توانید آن را در فصل بهار نیز بکارید.

 


نکات مهم در پرورش گیاه چغندر در گلدان ( آموزش کاشت چغندر در گلدان)

پیش از هر چیز باید رقم مورد نظر خود را انتخاب کنید چرا که چغندر ارقام گوناگونی دارد. پس از آن گلدان مناسبی که حداقل ۱۲ سانتی‌متر عمق داشته باشد انتخاب کنید. گلدان را با خاک گلدان مملو از مواد آلی مانند کمپوست پر کنید. با این حال  این گیاه به خوبی می‌تواند کمبود مواد مغذی را تحمل کند. توجه داشته باشید خاک چغندر باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد چرا که قرار است ریشه آن متورم و بزرگ شود. اسیدیته خاک باید بین ۶.۵ تا ۷ باشد.

هنگامی که دمای هوا بین ۱۰ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است، کاشت بذر را شروع نمایید. توجه داشته باشید جوانه زدن بذر ها تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دمای هوا به چهار درجه سانتی‌گراد افت کند و از طرفی تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد برسد. بذرها را در عمق دو سانتی‌متری خاک قرار دهید. در صورتی‌ که گلدان فضای کافی دارد، فاصله بین ردیف‌های کاشت را حدود ۳۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید.

جوانه زدن بذر ظرف پنج تا هشت روز اتفاق می‌افتد اما در صورتی که هوا سردتر باشد ممکن است دو هفته طول بکشد. زمانی که جوانه ‌ها به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر می‌رسد، می‌توانید آنها را تُنک کنید به این صورت که جوانه ‌های ضعیف‌تر را بچینید تا فضا برای سایر گیاهان فراهم شود. نکته جالب این کار این است که گیاهانی را که چیده اید می‌توانید بخورید. حواستان باشد نباید گیاه را از خاک بیرون کشید چرا که این کار باعث آسیب دیدن ریشه های گیاهان مجاور می‌شود. گیاه چغندر را در مکانی آفتاب ‌گیر قرار دهید به طوری که آفتاب کامل دریافت نماید.

 


مشکلات کاشت گیاه چغندر گلدانی( آموزش کاشت چغندر در گلدان )

گیاه چغندر مستعد کمبود بور و همچنین زیادی نیتروژن است که باعث رشد بیشتر برگها و کوچک‌تر ماندن ریشه می‌شود. بنابراین خاک خوب برای پرورش چغندر اهمیت ویژه ‌ای دارد. این گیاه در صورت داشتن خاک مناسب می‌تواند کمبود کود را تحمل نماید و معمولاً نیازی به کود اضافی ندارد.

یکی از مشکلات متداول پرورش چغندر، پوسیدگی ریشه است. دلایل پوسیدگی ریشه ممکن است لکه برگی سرکوسپورا یا زگیل ( scab ) باشد. برای پیشگیری از این مشکلات باید از مرطوب ماندن برگ‌ها و آبیاری بیش از حد خودداری نمایید. هنگام آبیاری از قاعده به گیاه آب بدهید و آب را بر روی برگهای آن نریزید. با هرس و تنک کردن، نگذارید تراکم گیاهان زیاد شود چرا که باید گردش هوای خوبی در اطراف آن برقرار باشد.

همچنین ممکن است گیاه تحت تاثیر آفتهای حفار برگ قرار بگیرد. برای جلوگری از آفت زدگی توسط حشرات بالغ و به خصوص آفتهای بالدار، گیاه را با پوشش سبکی از تور بپوشانید.

در صورت مشاهده لاروهای حشرات، با دست آنها را برداشته و از بین ببرید تا جلوی گسترش آفت زدگی گرفته شود.