۲/۵ - (۱ امتیاز)

سلام به دوسان عزیز بوی گل ، من امروز برای شما روش تکثیر هورتانسیا رو به اشتراک می ذارم . هورتانسیا گل بسیار زیبایی هست که همینطور یه شاخه از اون پر حجم هست و حجم زیادی رو پر می کند و برای گل آرایی بسیار زیبا هست . امیدوارم لذت ببرید .

  1. روشی ارزان برای تکثیر گل هورتانسیا

هورتانسیا

رشد چشمگیر تکثیر گونه های برتر گیاهی در سال های اخیر را می توانید در تکثیر گونه های گل  هورتانسیا (ادریسی) مشاهده کنید . چه کسی نمی خواهد گیاهی داشته باشد که مقاوم به هجوم حشرات است ، در سایه و آفتاب رشد می کند و به سرمای زیاد هم مقاوم است؟

این گیاه دوست داشتنی گل های بزرگ و توپی شکلی  و خوشه ای را تولید می کند که گلدان تان را به راحتی پر می کند . هم چنین شاخ و برگ های خوش رنگی دارد که ترکیب رنگ گل هایتان را زیباتر می کند.

اگر نکته ی منفی در مورد این گل وجود داشته باشد، احتمالا این مساله قیمت بالای آن است که اکثر باغداران به آن اشاره می کنند. با وجود این که بعضی از گلفروشی های آنلاین ، نوع ریشه دار این گل را با قیمت ارزان می فروشند،

اما رازی وجود دارد که باغداران حرفه ای دوست ندارند با افراد علاقه مند به پرورش گل در منزل ، درمیان بگذارند و آن روش  آسان تکثیر  هورتانسیا است . رشد سریع این گیاه باعث می شود که بتوانیم از برش ساقه های آن تکثیر را انجام دهیم. در واقع با برش بخشی از گیاه  هورتانسیا می توانید گیاه جدیدی داشته باشید که کاملا شبیه گیاه مادر است. این برش ها لازم است چند سانتی متر بلندی داشته باشند پس یک گیاه مادر می تواند چندین گیاه  هورتانسیا جدید تولید کند که تمامی جاهای خالی باغچه تان را غرق در گل کند.

 

  1. نحوه ی برش زدن هورتانسیا

هورتانسیا

زدن یک برش خوب برای تکثیر هورتانسیا، احتیاج به کمی مهارت و دانش دارد.  این برش را باید در فصل بهار انجام دهید که متابولیسم و رشد گیاه در حداکثر خود است . برش خود را در صبح زود یا غروب آفتاب انجام دهید تا گرمای آفتاب باعث خشکی و پژمرده شدن ساقه ی بریده شده نشود.

در صورت امکان ، از بوته برش را بزنید جایی که گلی وجود ندارد . اگر گیاهتان هنوز گل ندارد ، نگران نباشید . هر دو ساقه های گلدار و بدون گل را می توان برای برش استفاده کرد اما بیش تر باغداران ترجیح می دهند که ساقه ی گلدار را برای تکثیر از بین نبرند.

از تیز ترین و تمیز ترین قیچی تان برای برش استفاده کنید . قبل از برش، قیچی را با الکل ضد عفونی کنید تا هیچ گونه انگل قارچی باعث بیماری گیاهان جدیدتان نشود.

ساقه های ترد و سبز را برای برش درنظر بگیرید. ساقه های چوبی و خاکستری رنگ دارای فعالیت متابولیسمی کمی هستند  و دو برابر بقیه  زمان نیاز دارند تا ریشه بزنند. حدود ۵ سانتی متر پایین تر از یک گره برگی را برش بزنید. گره برگی به نقطه ای گفته می شود که برگ  از آن جا رشد می کند. ساقه ی بریده باید حدود ۷ تا ۱۲ سانتی متر بلندی داشته باشد. اگر می خواهید چند برش بزنید، از یک بوته نهایت استفاده را کنید. تقریبا هر بوته می تواند دو یا سه برش به شما دهد، قبل از این که به قسمت چوبی گیاه برسید.

 

  1. برگ های اضافی را جدا کنید.

هورتانسیا

بعد از این که شاخه ی مورد نظرتان را با اندازه ای که گفتیم، جدا کردید احتمالا  توجه تان به برگ های زیبایش جلب می شود، به ویژه گونه ی هورتانسیای  Oakleaf  که برگهای رنگی دارد. این جا برگ های زیبا اهمیتی ندارند چون بعد از مدتی از بین می روند.  برگ های  پایینی  در صورتی که با شاخه کاشته شوند، به سرعت فاسد شده و  گیاهتان را دچار بیماری های قارچی می کنند. پس این برگ ها را با قیچی و با دقت از شاخه جدا کنید. برگ ها را دقیقا از جایی جدا کنید که محل اتصال ساقه ی برگ با ساقه ی گیاه است و این گونه خود ساقه آسیب نمی بیند.

 

  1. گره برگ ها مشخص می شوند

هورتانسیا

بعد از این که برگ های پایینی را از ساقه جدا کردید، قلمه ی جدید شما باید به این شکل باشد. به برآمدگی های کوچکی که در جای برگ های بریده شده هستند، توجه کنید. تمامی قسمت های برگ بریده شده اند اما خود ساقه سالم مانده است. اگر ساقه تان آسیب دیده است، آن را دور بیندازید و ساقه ی جدیدی را ببرید چون واقعا ارزشی ندارد که هفته ها منتظر بمانید تا این قلمه ریشه بزند و در نهایت ریشه در اثر بیماری یا عوامل دیگر از بین برود.

 

  1. بریدن بیشتر ضروری است.

ساقه ی بریده ی شما کم کم شبیه ساقه ای می شود که حلزون برگ هایش را خورده اما برش زدن های ما هنوز تمام نشده. تا زمانی که گیاه ما ریشه بزند، برگ های بزرگ یک عیب محسوب می شوند. دراین مرحله ساقه هنوز آنقدر توانایی ندارد که آب کافی را به برگ ها برساند پس لازم است که برگ های بالایی را هم ببریم.هورتانسیا

دو برگ بالایی ساقه را که از نوک آن بیرون آمده،  کاملا ببرید. نوک ساقه بخشی از گیاه است که به سرعت رشد می کند و در ماه های بعدی دوباره تولید برگ می کند.

قسمت آخر این مرحله، بریدن دو برگ باقیمانده در وسط ساقه است. می دانم که شاید قدری دردناک و ظالمانه به نظر برسد که درحال حذف نیروی زندگی از این گیاه هستیم اما باید بگویم که ” فقط انجامش بده!”

  1. ساقه ی بریده از هورتانسیا باید چه شکلی باشد؟

هورتانسیا

وقتی که برش های لازم را بر روی ساقه انجام دادید، ساقه ی شما باید به شکل بالا دربیاید. قشنگ نیست. مگه نه؟ حالا ساقه ی شما به جای این که برای تامین آب برگ های بزرگ ش به زحمت بیفتد، می تواند تمام انرژی خود را برای تولید ریشه بگذارد.

تشکیل ریشه های جدید برای ساقه ای ضروری است که از ریشه ی اصلی خود جدا شده باشد. حالا این ساقه ی ادریسی باید یک سیستم ریشه ای جدید را تولید کند که به ریشه ی عارضی هم معروف است. ریشه ی عارضی از قسمت دیگری از گیاه به جز ریشه، مانند برگ یا ساقه رشد می کند. می توانید برآمدگی های کوچک ریشه های عارضی را در ساقه های گیاهان مقاوم مثل نعناع ببینید. زمانی که این ساقه ها را در خاک بگذارید، این ریشه های پنهان شروع به رشد می کنند و گیاه خود به خود تکثیر می شود. ساقه ی ادریسی هم باید از این ریشه ها تولید کند تا بتواند زندگی جداگانه ای از زندگی گیاه والدش به وجود آورد.

 

  1. چگونه قلمه ها ریشه می زنند؟

هورتانسیا

قبل از این که ساقه ی ادریسی تان را در گلدانی پر از خاک بکارید، بهتر است انتهای ساقه را به پودر تولیدکننده ی ریشه آغشته کنید. باغداران حرفه ای از این روش برای تولید گیاه جدید استفاده می کنند و اما شما می توانید از پودرها یا هورمون های رشددهنده ی ریشه استفاده کنید که قیمت آن کم تر از ده دلار است. خب حالا باید بپرسیم این پودر دقیقا چه ماده ای هست؟

کمک کننده های رشدریشه چه به صورت پودر و چه به صورت مایع، دارای هورمون گیاهی اکسین هستند که به ریشه های عارضی ثانویه کمک می کنند تا رشد بیش تری داشته باشند. ماده کمک کننده به رشد ریشه ممکن است هورمون هایی داشته باشد که با نام های ایندل استیک اسید یا هورمون ترکیبی در قالب ایندل بیوتریک اسید یا نپتالنستیک اسید شناخته می شوند. نوع پودری رشد دهنده ی ریشه این مزیت را دارد که بهداشتی است و عملکرد سریعی دارد. نوع مایع آن این مزیت را دارد که غلظت آن به صورت یکنواخت است با این حال اگر به مدت طولانی باقی بماند، ممکن است غلظت هورمون های  آن به دلیل تبخیر افزایش یابد.

اگر هیچ ماده ی هورمونی رشد دهنده ی ریشه ندارید، می توانید آن را خودتان به وسیله ی عصاره درخت بید بسازید. چون درخت بید سرشار از هورمون ایدل استیک اسید است. ساقه های تازه و شاخه های درخت بید را جدا کنید و آن را در آب جوش بجوشانید. به مدت یک شب آن را کنار بگذارید. روز بعد از این مایع به قلمه ی ادریسی خود بدهید. برای گرفتن نتیجه ی بهتر، هر مرتبه جوشانده ی بید را به صورت تازه تهیه کنید.

 

 

  1. زمان قراردادن در گلدان

هورتانسیا

حالا وقتش رسیده که گیاه تان را در گلدان بکارید. روش رایجی وجود دارد که قلمه ها را ابتدا در آب قرار می دهند اما این روش برای گیاه ادریسی توصیه نمیشود. این ساقه ها در آب ریشه های بسیار ضعیفی تولید می کنند که در خاک  از بین می روند.  اندازه ی گلدانی را انتخاب کنید که متناسب با فضای مورد نیاز ساقه ها باشد. گلدان سفالی با قطر ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر برای نگه داری قلمه تان تا مدت یک ماه یا بیش تر مناسب است. اگر چند تا قلمه دارید و قصد دارید به محض این که ریشه زدند، آن ها را به باغچه منتقل کنید، می توانید از گلدان های مستطیلی ارزان که برای کاشتن دانه ها استفاده می شود، بهره بگیرید.

انتخاب خاک مناسب برای قلمه های ادریسی اهمیت زیادی دارد. خاکی که از باغ برمیدارید، گزینه ی خوبی نیست چون خاک سنگینی است و احتمالا دارای عوامل بیماری زا هم هست. گزینه ی پیشنهادی ما، خاک استریلی است که برای کاشت دانه استفاده می شود و می توانید از گلفروشی ها تهیه کنید. با این حال، چون دارای پیت زیادی هست، رطوبت را در خودش نگه نمی دارد. این مخلوط ها معمولا روی شان مرطوب است اما از زیر خشک هستند. این نکته ای است که اکثر باغداران متوجه آن نمی شوند تا زمانی که گیاه شان خشک می شود. راه حل آن اضافه کردن رطوبت گیر است که به مواد هیدروفوبیک یا دفع کننده ی آب مانند پیت خزه کمک می کند که آب را جذب کند. خاک را قبل از قرار دادن ساقه کاملا خیس کنید و ساقه را تا زیر برگ هایش در خاک قرار دهید.

 

 

  1. آبیاری و میزان دقیق آبدهی به گلدان هورتانسیا

هورتانسیا

خاک گیاه شما باید تمام مدت مرطوب باشد اما گلدان آن را پر از آب نکنید. بهتر است که خاک گلدان زهکشی خوبی داشته باشد. در بیشتر موقعیت ها، آبیاری روزانه کافی است. اگر قلمه هایتان در گلدان های کوچک هستند،  در مقابل آفتاب یا در معرض باد قرار دارند، لازم است که دفعات آبیاری را بیش تر کنید. بعد از حدود ۱۰ روز، ساقه های ادریسی شروع به ریشه زدن می کنند و به مراقبت زیادی نیاز نخواهند داشت.

 

 

  1. زمان جا به جایی هورتانسیا

هورتانسیا

 

گیاه هورتانسیا به راحتی با این روش تکثیر می شود و فقط در طول یک ماه ریشه تولید می کند. بعد از این مدت، می توانید گیاه جدید خودتان را از گلدان درآورید و به محل  دائمی آن منتقل کنید. یادتان باشد که فاصله ی مناسب را بین هر گیاه حفظ کنید. در واقع باید گل های ادریسی را به فاصله ی ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر از یک دیگر بکارید. شما موفق شدید که این گیاه محبوب را تکثیر کنید. می توانید جاهای خالی را با بوته های گل های رونده پر کنید و شاید هم  بتوانید این گیاه دوست داشتنی را به افراد فامیل و دوستان خود نیز هدیه دهید.