۱/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی ۱۱ نوع ساکولنت رنگی

ساکولنت ها  معمولا با رنگ سبزشان معروف هستند اما آیا می دانستید که طیف وسیعی از گونه های رنگارنگشان هم در طبیعت وجود دارد؟  در واقع می توان ساکولنت هایی با رنگ قرمز تند، آبی کمرنگ و رنگ هایی میان این دو طیف هم پیدا کرد. برخی ازساکولنت ها نیز رنگ های جلب توجه کننده ای مانند زرد، سفید و سیاه دارند. با ساخت گلدانی از این گیاهان منحصر به فرد می توانید به آسانی این ترکیب رنگها را به منزل و باغتان بیاورید.

در این نوشته ، چند نمونه از بهترین ساکولنت های رنگی را انتخاب کردیم تا بتوانید با آن ها فضای  زندگی تان را زیباتر کنید. قبل از شروع، بهتر است کمی وقت بگذاریم تا بدانیم چرا ساکولنت ها تغییر رنگ می دهند و چگونه باید از این گیاهان  مراقبت کنیم.

چرا ساکولنت من تغییر رنگ می دهد؟

رنگ ساکولنت ها بر اساس چند عامل تغییر می کند: نور، آب و دما. مقدار مناسب هر یک از آنها می تواند به طور چشمگیری ظاهر گیاه شما را تغییر دهد. حالا نگاهی به این سه عامل می اندازیم تا دلیل تغییر رنگ ساکولنت ها را بشناسیم. هم چنین به این مطلب می پردازیم که چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا این گیاهان رنگ های متفاوت خود را نشان دهند.

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

نور

اگر ساکولنت ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، رنگ های خود را بیشتر نشان می دهند. این به این دلیل است که گیاهان در برابر نور خورشید واکنشی مشابه پوست ما را نشان می دهند. زمانی که  در مقابل نور خورشید هستیم، بدن ما ملانین بیشتری تولید می کند تا رنگ پوست تیره شده و از سوختن آن جلوگیری کند. گیاهان هم  دارای رنگدانه های مشابهی هستند که از سوختن آنها جلوگیری می کند.

گیاهان در فشارهای محیطی مانند یک دوره طولانی مدت  تابش نور مستقیم خورشید و ماندن بدون آب، موادی به نام آنتوسیانین و کاروتنوئید را برای محافظت از خود تولید می کنند. آنتوسیانین ها  باعث می شوند که گیاه به رنگ قرمز، آبی یا بنفش دربیاید. کاروتنوئیدها گیاهان  را  زرد یا نارنجی می کنند. ساکولنت های خود را در مقابل  نور مستقیم خورشید قرار دهید تا رنگی شوند.

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

آب

شما می توانید رنگ گیاه را با نحوه ی آبیاری  هم تغییر دهید. احتمالا متوجه شده اید که ساکولنت های رنگی بعد از مراقبت مناسب به رنگ سبز تبدیل می شوند. در واقع ساکولنت ها  برای رنگی شدن نیاز به کمی “استرس” دارند.

به عبارت دیگر بهتر است که برای رنگی شدن گیاه،  دفعات آبیاری را کمتر کنید. نکته ی مهم این است که دفعات آبیاری را فقط به اندازه ی رنگی شدن گیاه کم کنید و میزان آبیاری آن قدر کم نباشد که گیاه تان از بین برود! به همین منظور زمانی گیاه را آبیاری کنید که  خاک آن کاملا خشک شده باشد.

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

دما

دمای پایین نیز می تواند باعث تغییر رنگ در ساکولنت ها شود. اغلب گیاهان به طور معمول رشد کمی در فصول سرد دارند و جهت سازگاری با افت دما دچار تغییر رنگ و شکل می شوند. رنگ های تیره تر گرما را جذب می کنند و این گونه گیاهان می توانند در دمای پایین تر باقی بمانند. به همین دلیل است که برگ ها در رنگ پاییز تغییر رنگ می دهند و رنگ بعضی از ساکولنت ها در دمای پایین تغییر می کند.

اگر احساس می کنید که گیاهتان در معرض استرس بیش از حد است، می توانید برای احیای گیاه از این نوشته استفاده نمایید. به عنوان مثال،  اگر فکر می کنید که گیاهتان در اثر کم آبی در حال از بین رفتن است می توانید گیاه را آبیاری کنید و آن را در یک منطقه مرطوب قرار دهید.

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

مهم تر از همه چیز لازم است قبل از صورت دادن هر گونه تغییر، نیازهای خاص مراقبتی گیاهتان را در نظر بگیرید. این نکته ی مهمی است زیرا ساکولنت ها می توانند رنگشان را به یکی از دلایل گفته شده عوض کنند.

بیشتر ساکولنت ها به چه رنگ هایی درمی آیند؟

ساکولنت ها بیشتر به رنگ های بنفش، آبی و قرمز در می آیند. در ادامه ی مطلب به این موضوع می پردازیم که چه ساکولنتی به چه رنگی در می آید.

ساکولنت های بنفش

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

  1. زیبای ارغوانی (نام علمی sempervivum tectorumو گونه ی زیبای ارغوانی)

sempervivum ها را با نام  ساکولنت “مرغ وجوجه” هم می شناسند زیرا جوانه هایی تولید می کنند که نام آن ها اصطلاحا “جوجه” است. ساکولنت مرغ و جوجه ی بنفش به شکل یک  گل ستاره مانند است که سایه  های بنفش رنگ دارد. این گیاهان رنگی معمولا در خارج از منزل و در گلدان های بزرگ نگه داری می شوند. آنها در برابر سرما از سایر ساکولنت ها مقاوم  ترند و در طول ماههای خنک تر بیشتر به رنگ بنفش در می آیند.

ارتفاع:  حدود ۸ تا ۱۵ سانتی متر

عرض: حدود ۸ تا ۳۰ سانتی متر

رنگ گل ها: صورتی تیره

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

 

  1. قلب بنفش ( Tradescantia pallida )

  2. Pallidat با نام های purpurea و قلب بنفش سرگردان یهودی نیز شناخته می شود. گیاه قلب بنفش معمولا به منظور پوشش زمین یا پرکردن لبه های گلدان ها استفاده می شود. هم چنین به دلیل دارا بودن برگ های انبوه می توان این گیاه را از سبد هم آویزان کرد. با این حال لازم به یادآوری است که این گیاهان ساقه  های شکننده ای دارند، بنابراین بهتر است آنها را در جایی قرار دهید که رفت و آمد زیادی وجود ندارد.

ارتفاع: حدود ۱۵ تا ۶۰ سانتی متر

عرض: حدود ۳۰ تا ۴۶ سانتی متر

رنگ گل ها: صورتی روشن

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

  1. ساکولنت Perle von Nürnberg 

ساکولنت Perle von Nürnberg گیاه پرکاربردی برای مراسم عروسی و دسته  گل عروس است زیرا رنگ روشن و شکل گل مانند آن به خوبی با سایر اجزای دسته گل ترکیب می شود. ساکولنت  اچیوریای مروارید بنفش  و اچیوریای afterglow دو ساکولنت بنفشی هستند که می توانید برای باغ و یا دسته گل تان در نظر بگیرید.

ارتفاع: حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر

عرض: حدود ۱۵ تا ۲۳ سانتی متر

رنگ گل ها: صورتی مرجانی

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: ساکولنت های بنفش Santa Rita Prickly Pear

  1. Santa Rita Prickly Pear با نام علمی Opuntia santa rita

این نوع ساکولنت دارای گل های زرد رنگ زیبایی است که می تواند نقطه ی توجه برای هر باغچه به حساب بیاید. سانتا ریتا برای باغ های سنگی و باغ های کاکتوس بسیار مناسب است. اگر می خواهید رنگ بنفش آن شروع به کمرنگ شدن نکند، اجازه دهید که خاک آن  کاملا خشک شود سپس آن را آبیاری کنید.

ارتفاع:حدود ۱۲۱ تا ۲۴۳ سانتی متر

عرض: حدود ۱۸۲ تا ۳۰۴ سانتی متر

رنگ گل ها: زرد

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

ساکولنت های آبی

عکس: ساکولنت های آبی Senecio serpens

  1. ساکولنت گچ آبی با نانم علمی Senecio serpens

این گیاهان گوشتی برای پوشاندن زمین یا لبه ها بسیار مناسب هستند. این ساکولنت ها همان گیاهانی هستند که می توانید جهت ایجاد تعادل در بین ساکولنت های رنگی و اضافه کردن رنگ آرام بخش تر استفاده کنید. اگر این ساکولنت ها در معرض نور کافی  و مستقیم خورشید قرار بگیرند، کمی ته رنگ بنفش هم به دست می آورند. هم چنین در فصل تابستان و با افزایش میزان تابش خورشید شروع به گلدهی می کنند و گل هایشان سفید و کوچک است.

ارتفاع: حدود ۲۳ تا ۶۰ سانتی متر

عرض: حدود ۳۰ تا ۹۱ سانتی متر

رنگ گل ها: سفید

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: ساکولنت های آبی ocahui Agave attenuata

  1. ساکولنت تابش آبی با نام علمی Agave attenuata x Agave ocahui

آگاوه ها نوع دیگری از ساکولنت ها هستند که در طیف های مختلف رنگ آبی وجود دارند. ساکولنت تابش آبی برگ های سبز-آبی دارد که لبه های آن ها زرد و قرمز است. این ساکولنت های زیبا را می توان در کنار پیاده روها و گلدان های تزیینی  استفاده کرد. نام تابش آبی نام درستی برای این گیاه است زیرا این گیاهان در هنگام تابش خورشید می درخشند.

ارتفاع: حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر

عرض: حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر

رنگ گل ها: زرد

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: ساکولنت های آبی Sedum reflexum

  1. اسپروس آبی با نام علمی Sedum reflexum

  2. reflexum ساکولنت سبزآبی دیگری است که تا حدی شبیه درختان صنوبر است. اسپروس آبی در اوایل تابستان گل های زردی تولید می کند. همین ترکیب رنگ زیبا باعث شده است که این ساکولنت انتخاب مناسبی برای استفاده در پیاده روها و گلدان ها باشد. این گیاه با رشد سریعش می تواند به سرعت نقاط خالی باغچه تان را بپوشاند.

ارتفاع: حدود ۷ تا ۲۳ سانتی متر

عرض: حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر

رنگ گل ها: زرد

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

ساکولنت های قرمز

عکس: ساکولنت قرمز کراسولا کاپیتلا (Crassula capitella)

  1. گیاه آتشین با نام علمی Crassula capitella

این ساکولنت های ضخیم هنگامی که رشد کافی داشته باشند، دارای برگ های گوشتی به رنگ قرمز روشن هستند و در فصل تابستان گل های سفید رنگ خوشبویی تولید می کنند که می تواند موجب زیبایی هر باغی شود. اگر می خواهید با یک گیاه دارای شرایط نگهداری آسان، جلوه ی رنگی زیبایی را به منزلتان اضافه کنید، می توانید از این ساکولنت استفاده نمایید. این گیاه به نام “بتکده ی سرخ” هم معروف است.

ارتفاع: حدود ۷ تا ۲۳ سانتی متر

عرض: حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر

رنگ گل ها: سفید

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: کلم بیابانی  Kalanchoe luciae

  1. کلم بیابانی با نام علمی Kalanchoe luciae

این گیاه به دلیل داشتن برگ های گرد و گوشتی به نام  گل پارویی هم شناخته می شود. برگ های اولیه ی این ساکولنت به مرور زمان و در کنار برگ های جدید به  رنگ قرمز پررنگ در می آیند. این گیاه در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع به گلدهی می کند و رنگ گل های آن زرد پررنگ است. به همین دلیل می توانید از این گیاه در منزل یا در باغچه ی خود استفاده کنید و در ماه های سرد زمستان از دیدن آن لذت ببرید.

ارتفاع: حدود ۱۵ تا ۶۰ سانتی متر

عرض: حدود ۲۳ تا ۶۰ سانتی متر

رنگ گل ها: زرد

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: ساکولنت قرمز Echeveria agavoides

 

  1. ساکولنت رژ لب با نام علمی Echeveria agavoides

در صورتی که به این گیاه آفتاب مستقیم به مقدار زیاد بتابد، لبه ی برگ های آن به رنگ قرمز روشن در می آید. این گیاهان کوچک باغچه ای تا حد زیادی شبیه گیاه آگاو هستند و اگر می خواهید همان گیاه را با اندازه ی بزرگ تر داشته باشید می توانید از آگاو استفاده نمایید. گل های این ساکولنت به رنگ صورتی همراه با طیفی از زرد تیره در لبه ی گلبرگ ها هستند.

ارتفاع: حدود ۷ تا ۲۳ سانتی متر

عرض: حدود ۲۲ تا ۶۰ سانتی متر

رنگ گل ها: قرمز

معرفی 11 نوع ساکولنت رنگی

عکس: ساکولنت های قرمز رنگ Euphorbia tirucalli

 

  1. ساکولنت چوب های آتشین با نام علمی Euphorbia tirucalli

این ساکولنت به دلیل رنگ، حجم و ارتفاعش در باغچه  به سرعت مورد توجه قرار می گیرد. این گیاه رنگی تا حدی شبیه مرجان های دریایی است و با برگ و ساقه های انبوهش بافت متضادی را در باغچه به وجود می آورد. رنگ قرمز آن در زمستان به روشن ترین حد خود می رسد و در آب و هوای گرم تر ته رنگ زرد هم به آن اضافه می شود.

ارتفاع: حدود ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتی متر

عرض: حدود ۹۰ تا ۳۰۰ سانتی متر

رنگ گل ها: زرد