اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

آموزش گل آراییاخبار صنعت گیاهپرورش و نگهداری گل های شاخه بریدهدکوراسیون گیاهیصنعت گلصنعت گیاهکشت و پرورش

انواع آریوم

 

بوی گل : ویواریوم محفظه‌ای است که برای نگهداری گیاهان و یا حیوانات ساخته شده است. viva از کلمه لاتین vivus به معنای «زندگی» گرفته شده است که مجموعاً می‌توان آن را به «زیستگاه» ترجمه کرد. معمولاً چهار نوع ویواریوم اصلی وجود دارد که عبارتند از:

آکواریوم، تراریوم، پالاداریوم، ریپاریوم. در این میان تنها تراریوم یک اکوسیستم کاملاً گیاهی است. تراریوم محفظه‌ای غیر آبی است که از ویژگی‌های زمین مانند تشکیل شده است. این مخازن معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شبیه انواع مختلفی از زمین‌های موجود در طبیعت مانند جنگل یا صحرا باشند.

آریوم‌های گیاهی عبارتند از:

نوشته های مشابه

کینوکوریوم:

به عنوان تراریوم قارچ نیز شناخته می‌شود. این محفظه‌ها برای نگهداری بسیاری از انواع قارچ‌ها طراحی شده‌اند. استفاده از خزه به‌عنوان گونه گیاهی ثانویه برای تزئین و همچنین حفظ رطوبت در این تراریوم رایج است.

ارکیداریوم:

تراریوم ارکیده نیز نامیده می‌شود. این محفظه برای نمایش بسیاری از گونه‌های ارکیده ساخته می‌شود، اما می تواند در کنار ارکیده گونه‌های گیاهی ثانویه را نیز در خود جای دهد.

کارنیواریوم:

از آن به عنوان تراریوم گیاهی گوشتخوار نیز یاد می‌شود و برای نمایش گیاهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مواد مغذی خود را از طریق هضم حشرات به دست می‌آورند.

ساکولاریوم:

همچنین به‌عنوان تراریوم آبدار شناخته می‌شود. این محفظه‌ها برای نگهداری ساکولنت و کاکتوس طراحی شده‌اند.

آنها معمولاً با شرایط مقاوم به خشکی ساخته می‌شوند و اغلب شبیه زمین‌های بیابانی هستند.

موساریوم:

به عنوان تراریوم خزه نیز شناخته می‌شود و معمولاً با خزه ساخته می‌شود. گیاهان ثانویه در این محفظه‌ها استفاده نمی‌شوند، اما در صورت استفاده نیز، برای حفظ تمرکز روی خزه، بسیار اندک است.

آریوم‌های ترکیبی گیاه و جانور نیز عبارتند از:

بانتاماریوم:

بانتاماریوم محوطه‌ای است برای به تصویر کشیدن مناظر واقعی در حالی که گیاهان و حیوانات واقعی را در خود جای می‌دهد ساخته شده است.

پالوداریوم:

پالوداریوم نوع دیگری از ویواریوم است که شامل عناصر آبی و خشکی است؛ ترکیبی از آکواریوم و تراریوم که می‌تواند شامل آب و موجودات زنده باشد.

ریپاریوم:

ریپاریوم از پالوداریوم منشعب می‌شود. این دو شبیه به هم هستند، اما چیزی که ریپاریوم را متفاوت می‌سازد این است که آب معمولا عمیق‌تر است. معمولاً آبشارهای کوچک نیز در ریپاریوم تعبیه می‌شود.

جاراریوم:

به صورت یک جنگل کوچک داخل یک کوزه است. اگرچه جاراریوم می‌تواند فقط گیاهی باشد، اما معمولاً مجموعه‌ای از گیاهان و موجودات زنده کوچک در جاراریوم نگه‌داری می‌شوند. با توجه به پتانسیلی که آریوم‌ها دارند، به نظر می‌رسد روز‌به‌روز بر تنوع آنها افزوده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا